Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Sabtu, 30 Oktober 2010

Muhasabah Diri Sebelum Tidur




Syaikhuna Ahmad Fahmi Zamzam Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki hafizhohullah ada mengajarkan beberapa perkara berkaitan muhasabah diri sebelum tidur.

Bagaimana untuk bermuhasabah sebelum kita melabuhkan tirai kita pada hari tersebut?

  • Lihat kembali apa yang telah kita lakukan sejak kita bangun tidur sehingga pada saat tersebut.
  • Jika terjumpa apa yang baik yang telah kita kerjakan, bersyukurlah kepada Allah atas kurniaan-Nya itu yang membolehkan kita berbuat baik sedemikian. Pohon kepada Allah agar Dia beri lagi peluang sedemikian, bahkan untuk dilaksanakan dengan lebih baik.
  • Jika terjumpa perkara yang tidak baik yang telah kita lakukan, bersegeralah memohon keampunan-Nya, bertaubat kepada-Nya serta berazam bersunggguh-sungguh untuk tidak kembali lagi melakukan perbuatan tersebut.

Apa refleksi saya?

Subhanallah. Insya-Allah tidur yang dilaksanakan setelah bermuhasabah dan mengadu kepada Allah tentang perlunya diri hamba itu kepada Tuannya akan membuahkan ketenangan jiwa yang tidak dapat dicari ganti dengan kemewahan dunia.

Khamis, 28 Oktober 2010

Hargai Setiap Hari yang Allah Kurniakan kepada Kita





Maha Suci, Maha Sempurna Allah Tuhan kita.

Apabila kita semakin merasai kedudukan kita sebagai hamba-Nya, apabila kita semakin memahami tujuan kita berada di dunia ini, apabila kita semakin memerhati putaran kehidupan ini, apabila kita semakin meyakini kehidupan akhirat yang kekal dan lebih baik itu semakin kita hampir,

kita akan semakin menghargai betapa maha luasnya kasih sayang dan rahmat Allah kepada kita.

Senyumlah, hadirkanlah perasaan gembira dan syukur yang tiada terkira pada setiap pagi setelah Allah menghidupkan kita sekali lagi, istimewanya hari ini kerana Dia Yang Maha Lembah Lembut terhadap para hamba-Nya sekali lagi melanjutkan usia kita di atas muka bumi ini untuk meneruskan penghambaan.

Jumaat, 22 Oktober 2010

Apakah antara hasil tarbiyyah? -Ustaz Nasharudin Mat Isa

Adakah ukuran hasil tarbiyyah dinilai sekadar betapa banyak kitab Al-Qaradawi yang dibaca, dihafaz? Sekerap mana usrah dijalankan? Bagaimana pula dengan kelangsungan sumbangan kepada gerak kerja Islam?




Isnin, 18 Oktober 2010

Peringatan yang Menyentuh Perasaan oleh Habib Munzir

Peringatan tentang hakikat tujuan kita dihidupkan oleh Allah sememangnya sentiasa perlu diberikan, untuk menyuburkan hati yang takut akan Allah, membuahkan 'amal dan taqwa yang berkualiti.




Sabtu, 16 Oktober 2010

Cara Membantu Umat Islam

Bagaimana nak membantu umat Islam yang berada dalam kesusahan, ditindas dan sebagainya?

Sebagaimana ada disebut oleh Dr Muhammad Salah dalam video berikut, kaedah membantu atau melakukan perubahan tersebut hendaklah bermula dari setiap individu Muslim dan kemudian bulatan pengaruh tersebut akan mula melebar.

Sebagai contoh, lihat bagaimana sikap dan kesungguhan ibu bapa Salahuddin Ayyubi membesarkan beliau, dan sikap ibu Imam Syafi'ie r. anhuma membesarkan beliau.

Laksanakan tuntutan berpesan dengan kebenaran dan kesabaran sebagaimana tersebut dalam Surah 'Asr.

Juga tidak boleh dilupakan kekuatan luar biasa doa. Doa perlu dilakukan bukan sekali sahaja, tetapi berterusan.




Khamis, 14 Oktober 2010

Hargai dan Perbaharui Iman Kita

Kurniaan iman oleh Allah kepada kita ialah kurniaan yang tiada ternilai. Teruskan perjuangan menjaga nikmat agung ini.

Allah, kami memohon bantuan-Mu agar sentiasa kekal terjaga iman ini.




Selasa, 12 Oktober 2010

Bagaimana Nak Naikkan Iman?

Subhanallah. Curahan ilmu ini disampaikan oleh Dr Muhammad Salah dalam jangka masa yang ringkas sahaja. Namun, terasa sangat padat dan amat dekat dengan keadaan kita, mudah untuk dihayati.

Sedikit latar belakang Dr Muhammad Salah, (sumber):

Dr. Muhammad Salah is one of the well-known Islamic scholars in USA.
He led the Islamic Center of Victoria, Texas and founded two Islamic and Arabic schools, Namely Iman Stems and the Muslim Generation.
He is a persistent host of Ask Huda, one of the most well-known Fatawa programs broadcast at Huda TV. He is the religious supervisor of Huda TV. He is an Instructor at Shari’a Academy.
Dr. Salah had 500 live broadcasting hours in Egyptian Arabic and American television stations.
He teaches at London College.
He obtained his BA in Shari‘ah and Islamic Law from the University of Al-Azhar and BA in pharmacology.
He was an assistant professor of pharmacology.
He obtained a four-year diploma in Muslim arts and Arabic calligraphy.







Ahad, 10 Oktober 2010

Keutamaan Jihad


Dalam catatan ini, ada dua hadits sahih daripada kitab Sahih Al-Bukhari yang dimuatkan. Saya sekadar mencatatkan apa yang telah disusun oleh penyusun yang asal iaitu Al-Imam Zainuddin Ahmad dan diterjemah ke dalam bahasa Inggeris oleh Dr Muhammad Muhsin Khan.

Mudah-mudahan beroleh pahala dan manfaat berterusan, bertambah perasaan cinta akan Nabi kita Nabi Muhammad shollallahu 'alaihi wa sallam serta diberikan kemudahan dan kekuatan untuk melaksanakan jihad demi agama Islam yang mulia ini.

Semoga Allah menjadikan kita dari kalangan mujahidin (orang-orang yang berjihad pada jalan Allah) dan dibangkitkan bersama mereka di Hari Kiamat nanti.


The Book of Jihad (Fighting for Allah's Cause)



Chapter 1. The superiority of Jihad[1]

1204. Narrated Abu Huraira rodhiyallahu 'anhu:

A man came to Allah's Messenger shollallahu 'alaihi wa sallam and said,

"Guide to me such a deed as equals Jihad (in reward)."

He replied,

"I do not find such a deed."

Then he added,

"Can you, while the Muslim fighter has gone for Jihad, enter your mosque to perform Salat (prayers) without cease and observe Saum (fasting) and never break your Saum (fast)?"

The man said,

"But who can do that?"[2]

******

[1] Al-Jihad (the holy fighting) in Allah's Cause (with full force of number and weaponry) is given the utmost importance in Islam and is one of its pillar (on which it stands). By Jihad Islam is established, Allah's Word is made superior, [His word being Laa ilaaha ill-Allah (which means: none has the right to be worshiped but Allah)] and His religion (Islam) is propagated. By abandoning Jihad (may Allah protect us from that) Islam is destroyed and the Muslims fall into an inferior position; their honour is lost, their lands are stolen, their rule and authority vanish. Jihad is an obligatory duty in Islam on every Muslim, and he who tries to escape from this duty, or does not in his innermost heart wish to fulfill this duty, dies with one of the qualities of a hypocrite.

[2] Of course, nobody can offer Salat (prayer) and observe Saum (fast) incessantly, and since the Muslim fighter is rewarded as if he was doing such good impossible deeds, no possible deed equals Jihad in reward.




Chapter 2: The best among the people is that believer who strives his utmost in Allah's Cause with both his life and property.

1205.

Narrated Abu Sa'id Al-Khudri rodhiyallahu 'anhu:

Somebody asked,

"O Allah's Messenger! Who is the best among the people?"

Allah's Messenger shollallahu 'alaihi wa sallam replied,

"A believer who strives his utmost in Allah's Cause with his life and property."

They asked,

"Who is next?"

He replied,

"A believer who stays in one of the mountain paths worshiping Allah and leaving the people secure from his mischief." [1]

******

[1] This is true in times of afflictions and disorder, otherwise social life is better than seclusion as the Prophet shollallahu 'alaihi wa sallam says in a Hadith reported by At-Tirmidhi,

"He who mixes with people and endures their mischief is better rewarded than he who does not mix with people and does not endure their mischief." (Qastalani, Vol. 5, Page 34)



******

Kajian lanjut/rujukan (Futher study/ reference)

Summarized Sahih Al-Bukhari Arabic-English, Translated by Dr Muhammad Muhsin Khan, 1996, Darussalam Publishers and Distributors, Riyadh, page 580.

Jumaat, 8 Oktober 2010

Sifat Sahabat Sejati yang Dicari



‘Alqamah berpesan kepada puteranya, katanya:

“Wahai anakku, kiranya engkau merasakan perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

1. Jika engkau berbuat bakti kepadanya, ia akan melindungimu.
2. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, ia akan membalas baik persahabatanmu itu.
3. Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya berupa wang dan sebagainya, ia akan membantumu.
4. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, ia akan menerima dengan baik.
5. Jika ia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripadamu, ia akan menghargai dan menyebut kebaikanmu.
6. Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu, ia akan menutupnya.
7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya.
8. Jika engkau berdiam diri (kerana malu kehendak meminta), ia akan menanyakan kesusahanmu.
9. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, ia akan meringankan kesusahanmu (membuat sesuatu untuk menghilangkan kesusahan itu).
10. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya ia akan membenarkanmu.
11. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya ia akan membantumu.
12. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya ia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

Demikian pesanan ‘Alqamah kepada puteranya dalam menggambarkan perilaku sahabat yang sejati.

Dipetik daripada Kitab Bimbingan Mukminin Al-Imam Al-Ghazali rohimahullah ta’ala dalam bab adab pergaulan, persaudaraan dan persahabatan.

Rabu, 6 Oktober 2010

Ilmu Menjadikan Kita Takut Akan Allah


Teruskan usaha menyucikan jiwa, kerana pertemuan dengan Allah kelak memerlukan hati yang sejahtera, jiwa yang suci. Apabila terasa kepenatan dengan ragam dunia, pujuklah hati dengan kekalnya kebahagiaan akhirat, singkatnya dunia yang hina ini.



Artikel ini diambil dari laman Jom Faham.


Oleh : PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN


Pada hari ini, kita melihat rata-rata umat Islam di negara ini sudah mula berjinak-jinak dengan majlis-majlis ilmu dan ulama. Di masjid-masjid dan surau-surau majlis-majlis pengajian ilmu semakin rancak diadakan.

Ia mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada segenap lapisan masyarakat yang dahagakan ilmu dan pentarbiahan hatta terdapat masjid yang mengadakan majlis pengajian pada setiap malam. Ini suatu perkembangan yang baik kepada peningkatan kualiti umat Islam di negara ini dan agama Islam itu sendiri.

Persoalannya, adakah ilmu yang mereka perolehi ini benar-benar memberikan manfaat dan kesan ke dalam diri mereka?

Ketahuilah, bahawa sebaik-baik ilmu ialah ilmu yang menjelmakan perasaan takut kepada Allah SWT. Iaitu, takut yang disertai perasaan membesarkan Allah dan menumbuhkan amal.

Allah SWT telah memuji para ulama melalui firman-Nya:

Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu.

(al-Faatir: 28)


Inilah ilmu yang paling bermanfaat kerana ilmulah yang memandu kita ke jalan akhirat. Kalam hikmah ini diungkapkan oleh Sheikh Ibnu Atoillah al Sakandari r.a dalam Hikamnya yang bertajuk al Hikam al Atoiyyah.

Terbukti, kalam hikmahnya ini telah mampu melunakkan hati yang keras, menenangkan jiwa yang resah, mengekang nafsu yang rakus dan mengajak manusia menyelami hikmah-hikmah di sebalik kejadian Allah SWT. Semoga kita mendapat manfaat daripadanya.

Adapun orang alim yang tidak mempunyai perasaan takut kepada Allah bukanlah orang alim yang sebenarnya.

Lebih-lebih lagi, orang alim yang keinginannya untuk mendapatkan kemewahan dunia, kemegahan dan bersikap takbur dengan ilmunya.

Ilmu sebegini hanya akan menjadi hujah ke atasnya di akhirat kelak dan sebab yang akan mengundang bala dan akibat yang buruk kepadanya.

Umar ibn al Khattab r.a pernah berkata,

"Perkara yang paling aku takuti berlaku terhadap umat ini ialah munculnya orang yang alim pada lisan tetapi jahil pada hati."


Ini bukanlah ciri-ciri pewaris para nabi kerana pewaris para nabi memiliki sifat zuhud terhadap dunia, berminat terhadap akhirat, ikhlas menyampaikan amanah ilmu dan bertakwa.

Orang yang memiliki ilmu yang bermanfaat, tidak memiliki sifat bongkak atau takbur, tidak suka mencaci orang lain, berlapang dada, mudah diajak berbincang dan tidak cepat melatah.

Sahl ibn Abdullah r.a pernah berkata:

"Janganlah kalian memutuskan satu urusan dari urusan-urusan dunia dan agama kecuali setelah berbincang dengan ulama. Maka kesudahannya akan dipuji di sisi Allah SWT".

Abu Muhammad r.a pernah ditanya:

"Wahai Abu Muhammad! Siapakah ulama?" Jawabnya: "Orang-orang yang mengutamakan akhirat daripada dunia dan mengutamakan Allah daripada diri mereka sendiri".

Saidina Umar ibn al Khattab r.a pernah mewasiatkan:

"Berbincanglah mengenai urusanmu dengan orang-orang yang takutkan Allah".

Al Wasiti r.a berkata:

"Manusia yang paling pengasih ialah ulama, kerana perasaan takut mereka kepada Allah dan kebimbangan mereka terhadap apa yang diajar oleh Allah SWT".

Banyak ayat dan hadis yang menyebut tentang kemuliaan ilmu atau ulama.

Rasulullah SAW pernah bersabda:

"Penuntut ilmu dijamin oleh Allah rezekinya".

Ketahuilah, bahawa ilmu yang diulang-ulang sebutannya di dalam al-Quran dan hadis Nabi SAW ialah ilmu yang bermanfaat yang disertai oleh perasaan takut kepada Allah. Bahkan, ilmu yang bermanfaat juga ialah ilmu yang mampu menguasai nafsu dan mengekang syahwat.

Disebut juga, ilmu yang bermanfaat ialah ilmu yang membantu pemiliknya mentaati Allah, dan berdiri di atas landasan agama Allah.

Sebahagian Salaf berkata:

"Sesiapa yang bertambah ilmunya, maka bertambah jugalah kekhusyukannya (kerendahan hatinya)".

Seorang lelaki bertanya kepada Sheikh Junaid al Baghdadi r.a:

"Apakah ilmu yang paling berguna?" Jawabnya, "Ilmu yang menunjukkan kamu kepada Allah SWT dan menjauhkan kamu daripada menurut hawa nafsumu".

Beliau berkata lagi:

"Ilmu yang bermanfaat ialah ilmu yang menunjukkan pemiliknya kepada sifat tawaduk, sentiasa bermujahadah, menjaga hati, menjaga anggota zahir dari melakukan maksiat, takut kepada Allah, berpaling daripada dunia dan penuntut dunia, menjauhi orang-orang yang mengasihi dunia, meninggalkan apa yang ada di dunia kepada ahli dunia, suka memberi nasihat kepada makhluk, baik perilaku terhadap makhluk, suka duduk bersama golongan fuqara, memuliakan kekasih-kekasih Allah dan menghadapkan diri kepada apa yang mereka utamakan."

"Apabila orang alim yang mencintai dunia dan ahlinya, dan mengumpulkan dunia melebihi daripada keperluannya, maka dia akan lalai daripada akhirat dan ketaatan kepada Allah mengikut kadar kecintaannya kepada dunia".

Allah SWT berfirman (maksudnya):

Mereka hanya mengetahui perkara yang zahir nyata dari kehidupan dunia sahaja, dan mereka tidak pernah ingat hendak mengambil tahu tentang hari akhirat.

(al-Rum: 7)

Rasulullah SAW bersabda:

"Siapa yang kasihkan dunia, maka dia telah membahayakan akhiratnya dan siapa yang kasihkan akhirat maka dia telah membahayakan dunianya. Justeru ingatlah, utamakanlah suatu yang kekal (akhirat) daripada yang akan rosak binasa (dunia)".

(Riwayat Imam Ahmad dan al-Hakim)

Fudhail ibn 'Iyadh berkata:

"Orang alim ialah doktor agama dan cinta dunia ialah penyakit agama. Apabila doktor telah memasukkan atau mengheret penyakit ke dalam dirinya, maka bilakah masanya dia boleh mengubati orang lain".

Sesiapa yang ilmunya memandunya kepada menuntut dunia, ketinggian di dalamnya, jawatan dan pandangan makhluk, maka ia adalah ilmu yang tidak bermanfaat. Bahkan, dia tertipu dengan ilmunya.

Tidak ada kerugian yang lebih besar daripada rosaknya orang alim dengan ilmunya yang diharapkan dapat menyelamatkannya. Kami memohon dengan Allah daripadanya.

Ilmu yang bermanfaat juga ialah ilmu yang diamalkan. Ulama mengumpamakan orang yang menghabiskan banyak waktu menuntut ilmu, duduk selama 40 atau 50 tahun belajar tanpa beramal, seperti orang yang asyik bersuci selama waktu itu dan memperbaharui wuduknya tetapi tidak solat walau satu rakaat.

Ini kerana maksud atau tujuan suatu ilmu ialah beramal dengannya sebagaimana tujuan berwuduk adalah untuk melakukan solat.

Berkata sebahagian ulama:

"Kalaulah ilmu tanpa takwa itu penentu suatu kemuliaan, nescaya semulia-mulia makhluk Allah ialah iblis".



Sumber : Yayasan Sofa

*Saya ada membuat beberapa pembaikan untuk disesuaikan dengan tatabahasa Melayu dan dari segi susun atur perkataan bagi memudahkan pembacaan.

Isnin, 4 Oktober 2010

Zikrullah yang Malaikat Tidak Tahu Catat Pahalanya


Zikrullah memberikan ketenangan, rasa indah dan nyaman



Dalam pelbagai nas Al-Quran dan Hadits, kita selalu dikhabarkan dengan pelbagai keutamaan dan ganjaran kebaikan terhadap amalan zikir. Dengan mengetahuinya, insya Allah kita akan menjadi lebih sedar dengan amalan zikir yang mempunyai nilaian yang sangat besar pada pandangan Allah walaupun kita merasakannya begitu mudah dan ringan untuk dilafazkan.

Insya Allah, ibadah berzikir kepada Allah ini sangat mudah dilaksanakan dan dapat dilakukan di mana-mana sahaja dan pada bila-bila waktu tetapi hendaklah dalam keadaan yang tidak kotor, menutup aurat dan di tempat yang tidak diharamkan.

Banyak contoh situasi dan ruang masa yang dapat digunakan untuk membasahkan lidah dengan ungkapan ingatan kepada Sang Pencipta Yang Maha Agung, antaranya ialah:

  1. Ketika sedang berehat daripada sebarang kerja.
  2. Ketika sedang dalam perjalanan ke sesuatu tempat.
  3. Sementara menantikan orang lain (contohnya para pelajar sedang menantikan guru).
  4. Ketika beriktikaf di dalam masjid menunggu masuknya waktu solat, didirikan solat fardhu berjamaah.
  5. Ketika membasuh pinggan.
  6. Ketika memasak.
  7. Ketika memandu kenderaan.
  8. Dan banyak lagi.

Pada entri kali ini, dicatatkan satu terjemahan hadits mengenai satu amalan zikir yang sangat besar kedudukannya di sisi Allah, sehinggakan para malaikat tidak tahu bagaimana untuk mencatat pahala bagi pembacanya.

Bacaan zikir tersebut adalah seperti berikut:



Terjemahan bacaan zikir ini:

"Wahai Tuhanku, untuk-Mu pujian yang setanding dengan kebesaran serta kemuliaan-Mu dan keagungan kekuasaan-Mu."

Fadhilat bacaan ini

Daripada Abdullah bin 'Umar rodhyillahu 'anhuma, Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam bercerita:

"Seorang hamba Allah subhanahu wa ta'ala membaca (bacaan di atas) maka terasa lemah dua malaikat dan tidak tahu bagaimana hendak mencatit ganjarannya, lalu malaikat terus mengadu kepada Allah subhanahu wa ta'ala, katanya:

'Ya Allah! Seorang hamba Engkau telah membaca satu bacaan yang kami tidak tahu bagaimana kami hendak mencatitkan ganjarannya.'

Firman Allah subhanahu wa ta'ala:

'(Yang memang mengetahui) Apa yang dibacanya?'

Maka menjawab malaikat: 'Ia membaca (bacaan di atas)."

Firman Allah:

'Tulislah sebagaimana yang dibaca oleh hamba-Ku itu hingga ia menemui Aku dan Aku akan beri ganjaran dengan bacaannya itu.'"

(Riwayat Imam Ahmad dan Ibnu Majah)

Sabtu, 2 Oktober 2010

Mencari Keampunan Allah Melalui Solat



Solat merupakan ibadah yang begitu utama bagi umat Nabi Muhammad shollallahu 'alaihi wa sallam. Ada dua kategori solat: fardhu dan sunat.

Secara umumnya, setiap kewajipan yang telah ditentukan oleh Allah tabaroka wa ta'ala pasti mempunyai hikmah dan kebaikan kepada para hamba-Nya. Setiap ibadah wajib yang dilaksanakan dengan ikhlas akan membolehkan hamba tersebut memperoleh pahala dan akan diberikan balasan kebaikan di akhirat.

Bagi hamba-hamba Allah yang semakin mengenali hakikat dirinya sebagai ciptaan-Nya, akan hadir dalam perasaan mereka untuk membaiki kualiti penghambaan mereka. Setiap ibadah yang dilakukan akan digunakan untuk menzahirkan rasa kehambaan itu. Mungkin bagi orang yang berada pada tahap biasa, mereka mendirikan solat fardhu kerana dua faktor:

1) Ingin selamat daripada seksaan akibat meninggalkannya.
2) Ingin mendapat balasan kebaikan di akhirat nanti dengan melaksanakan tuntutan ibadah yang wajib.

Namun begitu, bagi orang yang berada pada tahap yang lebih baik, solat mereka dilaksanakan dengan matlamat yang lebih daripada apa yang disebutkan di atas.

Antara perkara yang dapat diburu daripada solat ialah keampunan Allah. Hal ini adalah sebagaimana yang ada dinyatakan dalam hadits Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad rohimahullah di dalam At-Targhib dengan isnad yang hasan.

Terjemahannya:

Abu Dzar rodhiyallahu 'anhu berkata:

"Suatu ketika Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam keluar pada musim sejuk semasa daun-daun gugur, lantas Baginda shollallahu 'alaihi wa sallam memegang dahan dari sebatang pokok maka daun-daun tersebut mulai gugur dengan lebat dari dahan tersebut.

Baginda shollallahu 'alaihi wa sallam bersabda, 'Wahai Abu Zar.'

Saya menyahut, 'Saya, ya Rasulallah.'

Kemudian Baginda shollallahu 'alaihi wa sallam bersabda,

'Apabila seseorang Islam menunaikan solat untuk mendapatkan keredhaan Allah, dosanya gugur seperti gugurnya daun-daun ini daripada pokok.'"


Pasti tanpa dinafikan lagi, solat akan sentiasa kita dirikan sepanjang hayat kita.

Apa salahnya jika mengambil inisiatif untuk lebih menghayati dan merasai kelazatan dalam mendirikan solat dan merebut segala kebaikan yang telah dinyatakan oleh Al-Quran dan As-Sunnah berhubung dengan ibadah solat.

Kita sememangnya sentiasa melakukan dosa dan kesilapan kerana kita tidak terjamin tidak melakukannya sebagaimana para Rasul yang maksum. Namun begitu, perkara ini tidak boleh dijadikan alasan kepada kita untuk sengaja melakukan dosa yang mengundang kemurkaan Allah.

Semasa menunaikan ibadah solat, sama-sama kita berikhtiar menghadirkan kekhusyukan dan kesungguhan mengharapkan keampunan Allah atas segala dosa kecil yang kita lakukan.

'Ulama menyatakan bahawa keampunan yang diberikan oleh Allah melalui solat sebagaimana disebut dalam hadits di atas adalah untuk dosa kecil. Untuk pengampunan bagi segala dosa besar, taubat nasuha perlu dilakukan. Jika dosa itu berkait dengan makhluk, maka perlu diselesaikan usaha memohon keampunan atau kemaafan daripada makhluk tersebut.

Dengan mengetahui betapa besarnya rahmat Allah dengan mengampunkan dosa kecil kita sebagaimana gugurnya daun-daun daripada dahan melalui solat yang kita didirikan, kita wajar berupaya untuk menambahkan perasaan khusyuk ketika solat. Mudah-mudahan beroleh istiqamah dalam melaksanakannya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...