Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Ahad, 30 Januari 2011

Baginda Rasulullah s.a.w. Mendoakan Kita Umatnya pada Setiap Solat



Cinta Baginda s.a.w. akan umatnya adalah sangat-sangat besar. Mari bersama kita berselawat kepada Baginda, mentaati sunnahnya.




Terdapat satu hadith yang diriwayatkan daripada Aisyah RA berkata:


“Tatkala aku melihat Nabi SAW dalam keadaan baik, aku berkata, “Wahai Rasulullah! Berdoalah kepada Allah untukku.”


Jumaat, 28 Januari 2011

Ketinggian Ikhlas Imam Syafi’ie : Tidak mengharapkan pujian bagi ilmunya.



 Gambar sekadar hiasan


Berkata Imam Syafi’ie rohimahullah ta’ala:


“Aku amat menyukai kiranya seluruh makhluk mempelajari ilmu ini (maksudnya ilmu dan kitab-kitab beliau) kemudian mereka tidak menyandarkannya kepadaku sedikitpun.”


Diriwayatkan secara sahih daripada Imam Syafi’ie oleh Imam Nawawi rohimahullah ta’ala dalam kitab beliau Adab-adab Bersama Al-Quran.


Hal ini pernah disebut oleh guru kita yang mulia, Syaikh Ahmad Fahmi Zamzam Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki hafizhohullah tentang hajat Imam Syafi'ie tersebut yang telah diperkenankan oleh Allah Ta'ala. 


Khamis, 27 Januari 2011

Mencari Ketenangan Melalui Azan di Telinga





Cuba atasi kebuntuan, kerisauan, hati tak tenang? 


Insya-Allah salah satu caranya ialah azan di telinga. (rujuk hadits musalsal diriwayatkan oleh Syaikh Muhammad Fuad Al-Maliki)


Kita boleh meminta kepada sesiapa untuk melafazkan azan di telinga kita. Minta dia dekatkan mulutnya ke bahagian telinga kita dan lafazkan azan dengan kadar suara yang sesuai (tidak terlalu nyaring).


Insya-Allah, hati kita akan beroleh ketenangan.


Hal ini merupakan satu hadits musalsal yang Syaikh Fuad dapat daripada gurunya dan diijazahkan pula kepada para penuntut yang belajar dengannya.

Isnin, 24 Januari 2011

Berpakaian dengan Pakaian yang Dimuliakan Allah




Bab berpakaian merupakan bab yang mustahak dalam kehidupan umat Islam. Hal ini demikian kerana tindakan seseorang muslim itu dalam mematuhi piawaian dan syariat berpakaian sebagaimana yang digariskan agama Islam menjadi manifestasi iman, taqwa dan kesyukuran yang ada pada dirinya.


Kita menzahirkan rasa kesal akan budaya yang meremehkan isu penutupan aurat dengan sempurna. Kita berharap, berdoa dan merancang untuk meningkatkan usaha penyampaian kesedaran dan kefahaman yang lebih baik kepada umat Islam supaya perkara besar ini dapat kita fahami dan hayati dengan sebaik-baiknya.


Orang yang berpakaian sebagaimana disuruh Allah dengan ikhlas, maka dia telah memperoleh kemuliaan yang sangat tinggi. Berpakaian dengan cara sebaliknya bererti dia sendiri yang menjatuhkan diri dalam lembah kehinaan.


Wanita Muslimah yang menutup aurat dengan sempurna sebenarnya memelihara kehormatan dirinya kerana bahagian-bahagian tubuhnya yang berharga tidak menjadi tatapan umum, baik jin atau pun manusia. Apa yang lebih utama, tubuh badan mereka tidak menjadi bahaman mata liar yang dikuasai nafsu buas.


Ya Allah, kurniakan kami ikhlas, mujahadah, kelazatan dalam mentaati perintah-Mu dalam menutup aurat dengan sempurna.


Sabtu, 22 Januari 2011

Panduan Ringkas dalam Mencari Guru yang Mursyid




Guru yang mursyid ialah guru yang dapat membimbing perjalanan kerohanian seseorang murid dalam menyucikan jiwa, mencapai hati yang tenang dan sejahtera serta lebih akrab dengan Allah s.w.t.


Berdasarkan salah satu daripada kuliah yang disampaikan oleh Syaikhuna Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari an-Nadwi al-Maliki hafizhohuLlah Ta'ala, dapat kita fahami beberapa perkara berkaitan usaha mencari guru yang mursyid:


Guru yang mursyid (dapat memimpin perjalanan ruhani) insya Allah masih ada pada zaman ini, namun kita sendiri hendaklah berusaha mendapatkannya kerana mereka bukanlah golongan komersial. 


Ada dua ciri utama yang perlu ada pada guru yang mursyid tersebut:


1) Mempunyai pertalian guru dengan masyaikh-masyaikh yang akhirnya sampai kepada Baginda Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam.


2) Menjaga syariat Allah. Contohnya, dia hendaklah orang yang mendirikan solat fardhu, berpuasa, isterinya menutup aurat dengan sempurna dan lain-lain lagi.


Namun, bagi mereka yang memang ada halangan untuk mendapatkannya, ada alternatif yang dapat membantu:


1) Mengamalkan zikir

2) Membaca kitab karangan Hujjatul Islam Al-Imam Al-Ghazali rohimahullah ta'ala.


Kitab karangan Hujjatul Islam memang kitab yang membantu kita menyusun rutin ibadah kita, dalam perjalanan menuju akhirat, bertemu Allah.


Demikianlah serba ringkas catatan yang dapat dikongsikan. Mahu atau tidak mahu, perjalanan menuju Allah ini ( penyucian jiwa ) memang memerlukan guru yang benar bagi menunjukkan jalan.


Mudah-mudahan Allah Ta'ala memudahkan urusan kita, dipertemukan dengan para masyaikh yang benar dan ikhlas.


Khamis, 20 Januari 2011

Keutamaan Membaca Bismillah dalam Segenap Tindakan




Memulakan setiap tindakan dengan membaca bismillah ialah satu ibadah yang begitu besar kedudukannya kerana mengikuti apa yang dilakukan Allah subhanahu wa ta'ala sendiri dan juga satu sunnah Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam yang amat mulia.


Selasa, 18 Januari 2011

Dunia yang Dicintai (oleh Syaikh Muhammad Al-Ya'qoubi)





Satu kisah yang menarik mengenai perbandingan tentang dunia yang disampaikan oleh seorang 'alim yang berketurunan Baginda Nabi Muhammad صلّ الله عليه وسلّم .

Untuk membaca biodata Syaikh Muhammad Al-Ya'qoubi, sila klik di sini.

Ahad, 16 Januari 2011

Memohon Nur daripada Allah




Al-Imam Hakim At-Tirmidzi: A man may have fear or hope according to his vision, but he can't see but according to the light available.
Syaikh Muhammad Al-Ya'qubi.

Nur daripada Allah menyinari perjalanan hidup kita.

Oleh sebab yang demikian, tercatat pada doa yang dilafazkan semasa mendirikan solat tahajud permohonan bagi dikurniakan nur oleh Allah.

Adanya cahaya, kita dapat melihat apa yang berharga dan apa yang tidak berharga.

Dengan sinaran cahaya, kita tahu apa yang ada di depan perjalanan kita. Kita mampu untuk mengetahui di manakah letaknya bahaya dan di manakah tempat selamat untuk dilalui.

Ya Allah, kami memohon nur daripada-Mu.



Jumaat, 14 Januari 2011

Rasa Diri Sudah Baik dan Sempurna?





Ustaz Salman Maskuri ada ingatkan kita, hampir begini:


Andai kita rasa diri sudah baik, bersih daripada dosa; cuba semak diri kemungkinan ada penyakit hati.



Orang-orang yang beriman dan ikhlas kepada Allah akan senantiasa merasakan dirinya perlu melakukan pembaikan. Mereka tidak akan mudah berasa senang dengan pelbagai macam tipuan dunia, nafsu dan syaitan.





Rabu, 12 Januari 2011

Penghujung Persinggahan Dunia




Benarlah sabda Nabi kita shollallahu 'alaihi wa sallam tentang mengingati penghujung persinggahan dunia ini dapat memutuskan kelazatan dunia.



Bangkit, pantas betulkan diri andai ada tersasar!



"Pejamlah matamu buat kali terakhirnya dengan penuh ketenangan kerana engkau sudah menyempurnakan amanahmu sebagai hamba dan khalifah-Nya. Tidak ada lagi kerisauan kerana Tuhanmu telah menamatkan ujian dunia pada saat tersebut."


Insya Allah, kita menantikan saat tersebut. Berusaha gigih ke arahnya.



Ya Allah, kami memohon kepada-Mu agar kami diberikan kesudahan hidup yang baik, dalam keadaan berpegang teguh kepada 'aqidah Ahlus Sunnah Wal Jama'ah dan dalam kerinduan untuk bertemu-Mu.




Selasa, 11 Januari 2011

Baki Usia Semakin Singkat



"Umurku semakin bertambah. Aku sewajarnya semakin bertambah kualiti dan kuantiti ibadah. Aku sepatutnya lebih perkasa menjauhkan diri daripada dosa dan kelalaian. Aku sememangnya perlu merasai bertambah dekatnya hati dan jiwa kepada Allah."




Kian pantas putaran masa meninggalkan kita. Sama-sama kesali masa yang terbuang tanpa zikrullah.


Tak perlu tunggu usia 40-an untuk perkasa amal. Insya-Allah sekarang masa terbaik membanyak, mempelbagaikan amalan.



Allah meraikan para hamba-Nya yang tekun beribadah sejak muda lagi dengan memberikan naungan di mahsyar nanti.



Sabtu, 8 Januari 2011

Cari Ketenangan






"Andai tiada ketenangan daripada Allah pada kita, dunia yang luas pun terasa sempit. Rezeki yang diperoleh rasa sentiasa tidak cukup."



"Andai kita mahu kesenangan dunia, percayalah bahawa pada sisi Allah ada kedua-dua kesenangan dunia dan akhirat."



Hati yang tenang ialah hati yang kembali mengingati Allah.


Khamis, 6 Januari 2011

Tahun Akhir Universiti

Salah satu pemandangan di unversiti ketiga tertua di Australia ini.


Alhamdulillah, awal sungguh pagi ini saya bersiap sedia di hadapan laptop untuk daftar (enrol) kursus-kursus pengajian tahun akhir di Universiti Adelaide. Agak bersemangat dibuatnya apabila mengenangkan diri sudah tidak lama lagi akan menamatkan alam pengajian secara formalnya.

Tampaknya rutin harian pada tahun akhir ini makin menjadi lebih padat, kelas adalah lebih banyak dan lama dalam setiap minggu.

Mudah-mudahan Allah memberikan pimpinan dan bantuan-Nya kepada kita semua. Saya juga memohon anda mendoakan saya dimudahkan urusan dalam pengajian, cemerlang sentiasa hendaknya serta berpeluang menghadiri temuduga kerja pada tahun ini dan kemudian insya-Allah mula bekerja di Petronas KLCC awal tahun hadapan. Allahumma aamiin, aamiin, aamiin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...