Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Sabtu, 30 Julai 2011

Jangan Bertangguh-tangguh, Jangan Terlalu Berasa Selesa




Sahabat-sahabat pembaca yang dirahmati Allah,

Saya sekadar mahu berkongsi cebisan nasihat untuk diri saya sendiri dan anda semua. Catatan pendek, dan bukannya artikel yang menerangkan. Andai anda ada komentar yang dapat menghuraikannya, silakanlah berkongsi ilmu.

Saya mengamati ada dua penyakit yang berbahaya dan boleh membawa kesan yang tidak bagus untuk diri kita.

Pertama: sikap suka bertangguh-tangguh sehinggalah ke saat akhir.

Kedua: berasa selesa dengan diri / terlalu berada dalam 'comfort zone'.

Akhirnya, kesan daripada dua tabiat di atas akan berkumpul dan menghasilkan natijah yang kurang menggembirakan. Bagi tabiat kedua di atas, tabiat berasa diri sudah baik akan menyebabkan usaha membaiki diri tidak berlangsung, dan diri akan berasa selesa dengan keadaan tersebut secara berterusan, juga boleh mengakibatkan tanggapan yang mudah, memandang enteng kepada banyak aspek hidup.

Mudah-mudahan Allah selamatkan kita daripada terus berada dalam bencana sedemikian. Ya Allah, sesungguhnya Kau lebih mengetahui bahawa hamba ini tersedar akan kesilapan silam dan ingin terus membaiki diri. Bantu dan pimpinlah kami ya Allah.


...

Khamis, 28 Julai 2011

Sesuatu yang sering diulang itu adalah penting



Sesuatu yang sering diulang itu adalah penting (contoh: kisah Al-Kiflu)

Sesuatu yang banyak disebutkan dalam Al-Quran dan sabdaan Nabi Muhammad shollallahu ‘alaihi wa sallam menunjukkan tuntutan yang kuat atas perkara itu. Nabi s.a.w. dalam memberikan sesuatu nasihat yang penting, Baginda banyak mengulanginya.

Ada satu hadits tentang seorang yang disebut sebagai ‘Al-Kiflu’ (?-ejaan yang lebih tepat diperlukan berdasarkan bahasa ‘Arab). Al-Kiflu merupakan seorang pemuda yang hidup pada zaman sebelum kita (sebelum Nabi Muhammad s.a.w. hidup). Bagi lelaki ini, tidak ada perkara yang haram baginya, semuanya halal (dia melakukan begitu banyak dosa, perkara haram). Sahabat Nabi s.a.w. yang meriwayatkan kisah Al-Kiflu ini menyatakan bahawa beliau mendengar kisah ini disampaikan Nabi s.a.w. bukan sekadar sekali, bukan tujuh kali, bahkan lebih daripada itu. Kisah itu merupakan kisah yang cukup penting, oleh yang sebab yang demikian Nabi s.a.w. begitu banyak sekali menceritakan kepada para sahabatnya. Sahabat-sahabat menyatakan, kisah itu diulang Nabi s.a.w. lebih daripada sepuluh kali.

Rabu, 27 Julai 2011

Mengapa Menghafaz Al-Quran?



Bagi yang berhasrat menghafaz ayat-ayat suci al-Quran, tanya diri sendiri dengan sejujur-jujurnya: apakah yang akan dilaksanakan setelah ayat al-Quran itu berjaya diingati dengan izin Allah?

Tidak sedikit mereka yang khatam hafazan al-Quran secara keseluruhannya, beransur-ansur hilang hafazan akibat terlepas pandang untuk terus menjaga ikatan 'unta' tersebut.

Pohonlah kepada Allah agar diberi keberkatan dan kemampuan utk mengamalkan hafazan dengan baik sepanjang hayat...


...

Isnin, 25 Julai 2011

Tidak Memandang Kepada Amalan Sendiri





Pada tahap makrifah kepada Allah yang lebih baik, kita sudah tidak lagi memandang kepada amalan diri kita. Pada tahap itu, kita memandangnya sebagai bukti terjelmanya sifat kebaikan Allah kepada para hamba-Nya. Wujud kita hanya wujud majazi (pinjaman). Allahu Allah.

Masih mampukah ada bibit-bibit sum'ah, 'ujub, riyak, takabbur, perasaan diri adalah bagus dan seumpamanya seandai diri sudah merasai dan meyakini hakikat kewujudan Allah, hakikat diri hanya hamba-Nya yang hanya meminjam segala macam nikmat.




(mafhum yang al-faqir dapat daripada syarahan Syaikhna Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari an-Nadwi al-Maliki hafizhohullah)


...

Jumaat, 22 Julai 2011

Ilmu Tidak Dikecapi Dengan Kerehatan Jasad



al-Musnid Syeikh Muhammad Fuad Al-Maliki berkata,

"Ilmu tidak akan dikecapi dengan kerehatan jasad, maka kita perlu bermusafir untuk menuntut ilmu.Ilmu juga ada maharnya iaitu sanggup berpenat lelah untuk menuntutnya.Tidak ada alasan bagi kita untuk mengelak diri dari menghadiri majlis ilmu."


...

Rabu, 20 Julai 2011

Kesahihan 'Aqidah Tunjang Keselamatan




Kesahihan ‘aqidah berteraskan kefahaman majoriti ‘ulama Islam menjadi tunjang keselamatan dunia dan akhirat. Sungguhpun cita-cita perjuangan sebesar mendirikan sebuah negara kebajikan, kesucian jalur ‘aqidah ini wajar dipertahankan. Kefahaman terpencil seperti Tuhan wujud bertempat perlu dibanteras. Allahumma sallimna minal fitan.


...

Selasa, 19 Julai 2011

Tidak Sanggup Meninggalkan Zikrullah



Wajarkah kita meninggalkan zikir dan selawat biarpun pada satu masa yang amat singkat? Sedangkan setiap detik kehidupan atas bumi ini tak ternilai, sedangkan persiapan kita menuju Hari Pengadilan masih terlalu sedikit, masih banyak kelompongan.

Allahu Allah. Kekalkan kami dalam ikhlas mentaati-Mu.

...

Jumaat, 1 Julai 2011

Kenapa Masih Ulang Kesilapan dan Kesalahan Sama?



Sahabat-rakan pembaca dan pengunjung yang dirahmati Allah,

Baru-baru ini, musim peperiksaan sekali lagi mengajar dan mengukuhkan satu hikmah dan pengajaran hidup dalam diri saya ini. Saya ungkapkan seperti berikut:



Kenapa tidak mahu ambil pengajaran daripada kekecewaan semalam? Mengapa masih mahu ulangi kesilapan sama? Bukankah dulu Allah telah membantumu, menyelamatkanmu, memberikan kamu peluang? Kenapa peluang yang kedua ini kamu masih mahu menjadikannya sia-sia? Ada kebenarannya bahawa apabila manusia berada dalam zon 'selesa', dia berada dalam zon bahaya sebenarnya. Ya Allah, berikan kami kekuatan mujahadah dalam usaha membaiki diri yang berterusan ini. Amiin.



Mudah-mudahan ada manfaatnya. Sahabat-rakan pengunjung dan pembaca yang dirahmati Allah, tidak ada apa-apa yang hilang daripada setiap hari yang berlalu andainya pada setiap daripada hari itu ada pengajaran yang kita pelajari. 

Mari membaiki diri menjadi hamba-Nya.


....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...