Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Rabu, 29 Februari 2012

Penerimaan Doa

Adab berdoa sebagai hamba yang bersangka baik kepada Allah:

Insya Allah, Dia qabulkan doa kita dalam bentuk dan pada waktu yang dikehendaki-Nya.

Maka, teruslah bersangka baik kepada Allah.

.

Isnin, 27 Februari 2012

Hadiah Kenduri Kahwin?

Hadiah untuk kenduri kahwin

Biasa kita lihat:

- Banyak pinggan mangkuk, sebab lepas kahwin, nak masuk rumah
- Pakaian untuk bayi, sebab nanti nak dapat anak
- Stroller baby, sebab nanti mudah nak usung baby

Saya tambah: kalau sahabat kita memang minat buku, kitab-kitab, ok juga hadiahkan buku-kitab.

Umumnya: pasti kita nak hadiah kita itu manfaatnya bertahan lama. Insya Allah.

.

Jumaat, 24 Februari 2012

Dosa Jariah Melalui Internet dan Luar Internet?

Berkongsi/memberi petunjuk kepada perkara yang dimurkai Allah dan kesesatan memungkinkan kita mendapat dosa jariah (berterusan).

Jom semakin tapis dan ketatkan cara berkongsi.

Contoh ringkas: kita mempromosikan artis yang jelas-jelas melakukan kemungkaran, lagu-lagunya terselit ajakan untuk berzina.

Rabu, 22 Februari 2012

Kewaspadaan Terhadap Pengkajian Hadis Moden



Gambar daripada http://ustaz-faidzurrahim.blogspot.com/


Terdorong untuk mengajak diri sendiri dan rakan-rakan untuk mengikuti penilaian para 'ulama hadis terhadap pengkaji hadis moden yang kita amati banyak diterjemahkan usaha beliau ke dalam bahasa Indonesia/Melayu dan dengan meluas dibacakan oleh para pelajar/mahasiswa.

*Sekadar kongsi gambar muka depan kitab.

Perkara/concern ini tercetus setelah memikirkan balik banyak diperhatikan, saya dan rakan-rakan yang tidak ada latar belakang pengkhususan ilmu hadis mungkin kurang prihatin dalam memilih rujukan/buku-buku hadis.

Bacaan lanjut mengenai perkara ini: http://sunnah.org/history/Innovators/al_albani.htm

.

Sikap Seorang Guru Terhadap Gurunya


Syaikh Ahmad Fahmi bersama gurunya Syaikh Salman (sumber gambar)


Sikap seorang syaikh kepada syaikh beliau

Saya memang terpukul dengan sebuah gambar pada tahun lepas, dalamnya ada gambar seorang syaikh yang melazimi memakai 'imamah (serban lilit), namun dalam satu majlis yang dihadiri guru beliau, yang mana guru beliau tidak memakai 'imamah, beliau juga tidak memakai 'imamah.

* Kembara mencari hikmah dan keindahan akhlak 'ulama.

.

Jumaat, 17 Februari 2012

Pembatalan Daurah dan Talaqqi Kitab Turath 22 dan 23 Februari 2012

Pembatalan untuk:

 22 dan 23 Februari 2012 Daurah dan Talaqqi Kitab Turath di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.

- berdasarkan maklumat terkini diterima, atas keuzuran yang berlaku pada pihak Tuan Guru.



(Klik pada gambar untuk paparan lebih besar)

Kuliah Bulanan bersama Syaikh Ahmad Fahmi Zamzam 25 Februari

 

(Klik pada gambar untuk paparan lebih besar)

Ahad, 12 Februari 2012

Menyambung Usaha Penulisan Ilmiah


Gambar sekadar hiasan (sumber)

Salam mahabbah, salam kesungguhan dalam penghambaan saya ucapkan kepada semua sahabat-rakan pengunjung laman blog ini.

Segala puji bagi Allah dan selawat serta salam dipanjatkan buat Baginda Nabi kita sholla Allah 'alaihi wa aalihi  wa sallam, para sahabat Baginda dan seluruh umat Islam.

Kita memanjatkan setinggi-tinggi rasa syukur atas segala kurniaan Allah kepada kita, yang tidak putus-putus diberikan sehingga saat ini. Mudah-mudahan kita sentiasa diberikan kekuatan untuk menjadi para hamba-Nya yang bersyukur.

Pada catatan kali ini, saya berasa terpanggil untuk berkongsi idea dengan sahabat-sahabat semua mengenai usaha penulisan ilmiah bagi peringkat peribadi kita sendiri. Bagi saya sendiri, biarpun blogspot saya ini agak lama tidak dikemas kini dengan catatan terbaru, saya masih juga giat berkongsi melalui status-status Facebook.

Apabila dilihat semula segala catatan berguna tersebut, termasuk daripada rakan-sahabat Facebook lain juga kongsikan, saya mengamati adanya kewajaran bagi kita mengambil tindakan proaktif untuk menyusun segala ilmu tersebut dalam keadaan yang lebih tersusun demi rujukan pada masa akan datang.

Insya Allah, itulah yang sering bermain dalam fikiran saya akhir-akhir ini. Tambahan pula, memikirkan usia semakin meningkat, keberangkatan menuju akhirat semakin dekat titiknya, amalan pula masih tidak seberapa, maka saya mengingatkan diri saya sendiri dan sahabat-sahabat pembaca semua mengenai sabda Nabi kita sholla Allah 'alaihi wa aalihi wa sallam mengenai tiga sumber pahala yang berterusan (walaupun kita telah meninggal dunia): ilmu bermanfaat yang diajarkan, sedeqah jariah, dan doa anak yang soleh. 

Sebagai mukmin yang berjiwa besar dan amat mencintai perkampungan akhirat, saya mengajak kita semua untuk merebut segala peluang bagi ketiga-tiga sumber pahala tersebut. Insya Allah, bagi kategori ilmu bermanfaat yang diajarkan, saya yakin bahawa usaha penyusunan ilmu (yang boleh kita mula buat dalam dokumen Microsoft Word) dan seterusnya disebarkan melalui laman-laman internet seperti blogspot, wordpress, Facebook dan lain-lain lagi.

Insya Allah, sama-sama kita berusaha, berdoa dan bertawakkal kepada Allah agar dimudahkan niat murni ini.

Terima kasih kepada semua sahabat kerana masih memberikan sokongan kepada usaha kerdil saya ini.

Bertemu lagi.


'Abdullah Munib ilai Hi
Kuantan, Pahang
..

Selasa, 7 Februari 2012

Teruskan Perjuangan Sebagai Hamba-Nya

Segala puji bagi Allah, selawat dan salam atas Baginda Nabi kita dan keluarganya, serta kesejahteraan didoakan untuk semua umat Islam.

Kini, sudah hampir sebulan lebih saya pulang dari luar negara, menamatkan pengajian siswazah. Rasa syukur atas segala kemudahan yang dikurniakan Allah. Fasa sekarang ini lebih menjurus kepada menanti panggilan kerja daripada Petronas.

Pada masa yang sama, peluang ini adalah peluang keemasan bagi saya meneruskan bakti kepada ibu bapa dan keluarga, meneruskan usaha pencarian ilmu,merapatkan ukhuwwah dan melaksanakan kebaikan-kebaikan umum.

Satu perkara yang saya rasa terpanggil di sini adalah kepentingan kita untuk sentiasa laksanakan audit dalaman pada diri kita pada setiap hari, dengan tujuan menjadikan seluruh kehidupan ini adalah bermanfaat dan sentiasa cemerlang dan bertambah baik.

Sehingga bertemu lagi.

...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...