Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Khamis, 12 April 2012

Pahala Setahun Tanpa Penat Lelah




(Klik pada gambar untuk paparan lebih jelas bagi teks hadits)

Terjemahannya:


“Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat dan membasuh kepalanya dan badannya (memakai wangian yang disukai malaikat), dan bersegera keluar awal pagi, dan menghampiri masjid (duduk berhampiran dengan mimbar), mendengar dan diam (memberi perhatian) mendengar khutbah, maka bagi setiap langkah yang dilangkahinya baginya pahala setahun berpuasa dan menghidupkan malam.”

Hadits daripada Imam At-Tirmizi, no. Hadis: 456.
 




Rujukan: Kitab Perbendaharaan yang Mewangi dari Taman Rasulullah صلى الله عليه وسلّم, dikeluarkan oleh Syaikh Muhammad Fuad bin Kamaludin Al-Maliki hafizohullah, 2011, Sofa Production Sdn Bhd, Ampang, ms. 62. 

Khamis, 5 April 2012

Selawat Untuk Nabi Kita - Amalan yang diterima Allah




Satu-satunya amalan yang turut disertai Allah dan para malaikat-Nya adalah berselawat atas junjungan besar kita, Nabi Muhammad sholla Allah 'alaihi wa aalihi wa sallam. Hebat bukan amalan ini?

Sungguh banyak kebaikan yang dijanjikan Allah kepada mereka yang berselawat. Pada pertemuan sebelum ini sudah pun kita kongsikan sejumlah besar faedah berselawat (http://ikhwanzhaki.blogspot.com/2010/12/40-kelebihan-dan-faedah-berselawat-atas.html).

Satu perkara lagi yang amat bermanfaat untuk kita tahu bahawa ulama menyatakan selawat yang dilakukan oleh yang fasiq sekalipun (orang yang berkekalan dengan dosa) insya Allah akan tetap diterima Allah.  Nabi kita juga tidak melarang sahabatnya memperuntukkan sebahagian besar masanya khusus untuk berselawat.

Insya Allah, bermula dari sekarang, kita kuatkan keazaman dalam hati agar sentiasa masa kita diisi padat dengan ucapan selawat, semasa berjalan, semasa di dalam kenderaan, semasa menanti panggilan giliran, semasa berada di dalam lif, semasa berjalan-jalan di dalam kedai, dan pelbagai lagi.

..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...