Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Selasa, 9 Oktober 2012

Sentiasa Muda Untuk Belajar


Insya Allah kita sentiasa muda untuk belajar. Tidak ada tarikh tamat bagi proses belajar. Belajar dengan cinta, minat, kesedaran, penghargaan insya Allah akan banyak beri impak positif.

Ilmu yang nak dipelajari itu pula perlulah ada kewajaran, bermanfaat, mampu memberi kesan positif untuk diri sendiri dan yang lain. (Kerana segala macam ilmu yang ada terlalu banyak jika nak dibandingkan dengan batas umur kita)

Antara ilmu paling mustahak ialah: ilmu bagaimana untuk kita dapat jalankan kewajipan kita sebagai hamba-Nya dengan cemerlang.

Mudah-mudahan ada kesedaran dalam minda kita, bahawa insya Allah setiap hari yang bertambah, akan bertambah juga ilmu, amalan, kematangan.

Ahad, 7 Oktober 2012

Meraih Kebahagiaan - Jangan Disibukkan dengan Perkara Remeh Temeh



Salah satu petua meraih kebahagiaan - Sentiasa melihat gambaran besar, mengutamakan wawasan besar dan jauh sejauh akhirat, tidak disibukkan dengan perkara-perkara picisan, remeh temeh.

Semoga bermanfaat dalam membimbing kita untuk semakin menghampiri kemenangan sebenar dan ketenangan jiwa. ♥


*
Terjemahan buku berjudul 30 Kunci Meraih Kebahagiaan tulisan Dr. Aidh Al-Qarni, terbitan Pustaka Al-Shafa Kuala Lumpur, 2009.

Jumaat, 5 Oktober 2012

Baru dapat gaji? Mari cari keberkatan... ^_^




- Sangat bagus jika setelah kita mendapat gaji, kita segerakan pembayaran hutang dan menunaikan hak individu lain serta perkara seumpamanya.

- Insya Allah, jika benar dan ikhlas perbelanjaan rezeki yang dikurniakan oleh Allah kepada kita, insya Allah semua perbelanjaan itu memberikan harta kekal kita di akhirat sana.

- Allah Yang Maha Memberikan rezeki kepada kita, segala apa yang ada di bumi dan di langit adalah milik-Nya, maka sangat positif untuk kita melihat pada rezeki itu ada ujian kesabaran dan kesyukuran.

Pengertian syukur yang dibicarakan ulama,

Tidak sekadar melafazkan syukur dengan lidah, syukur itu adalah menggunakan nikmat kurniaan Allah untuk mentaati-Nya.

Rabu, 3 Oktober 2012

Bagaimana memandang diri kita dalam satu sudut?


Bagaimana memandang diri kita dalam satu sudut?

Pandanglah diri kita sebagai hamba Allah yang bersalut dosa, tetapi ikat diri dengan kebergantungan penuh pada keampunan-Nya yang luas. Seimbangkan perasaan roja' (harap) akan pengampunan-Nya dengan perasaan khouf (takut) akan azab seksaan-Nya.

Kita berdosa. Soal tentang dosa itu adalah, sama ada besar atau kecil, sedikit atau banyak.

Dosa yang kecil, walaupun kecil, jangan dipandang remeh, jangan diulang berterusan kerana hal itu akan menjadikannya dosa yang besar.

Bertaubatlah kepada Allah pada setiap hari. Mari contohi Nabi kita tercinta sollallahu alaihi wa sallam bagaimana Baginda walaupun terjamin maksum, tiada dosa lalu dan akan datang, Baginda tetap merasakan diri Baginda berdosa, dan dikhabarkan kepada kita bahawa pada setiap hari istighfar Nabi adalah tidak kurang daripada 70 kali.

Kepahitan dan kesusahan dalam berjuang untuk taat kepada Allah dan menjauhi larangan-Nya adalah sementara, kenikmatan di syurga nanti adalah kekal, ketenangan hati, kelazatan jiwa yang dikurniakan-Nya adalah tiada tandingannya.

Isnin, 1 Oktober 2012

Kerja Lebih Daripada 8 jam Sehari Untuk Tujuan Berjaga-jaga

Secara umumnya, boleh dikatakan bahawa tempoh kerja sehari adalah lapan jam bagi kebanyakan tempat.

Kita mendapat gaji dengan expectation/requirement syarikat atas kita untuk penuhi lapan jam tersebut.

Namun, atas sikap lebih berhati-hati, lebih baik jika kita boleh lakukan lebih daripada lapan jam itu demi menampung kelompongan kita (mungkin bagi ganti balik tempoh-tempoh 'lagho' dan tidak produktif) di pejabat. 

Mengapa? Khuatir kita melakukan pencurian, membawa kepada haram, mengurangkan keberkatan rezeki.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...