Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Isnin, 28 Oktober 2013

Apa Antara Yang Dicari Melalui Hafazan Al-Quran?

Assalamualaikum semua,

Sebelum, ketika dan sesudah kita menghafaz Al-Quran, amat-amat penting untuk kita sentiasa memikirkan apakah tujuan sebenarnya dalam usaha dan kesungguhan kita menghafaz, menjaga dan mengamalkan hafazan Al-Quran.

Maka, bertegaslah kepada diri, sedarkan diri daripada kelalaian, JANGAN tenggelam dengan segala tipuan dan kesenangan sementara di dunia ini seumpamanya sekecil terdetik dalam hati kecil ingin meraih tempat dan simpati oleh manusia lain dan mendapat tempat yang tinggi pada pandangan mereka.

Pujuklah diri, sedarkan diri bahawa hakikat segala pinjaman nikmat adalah datang daripada Allah, tujuan sebenar dan mutlak segala-gala tindakan kita adalah untuk mencari keredhaan dan cinta Allah. Kerana kita yakin bahawa Al-Quran adalah kitab suci yang mengandungi firman Allah Yang Maha Suci dan Maha Agung. Maka dengan kesungguhan kita berusaha menghafaz, membaca, mengamalkan dan menjaga hafazan Al-Quran SEPANJANG hayat kita, itu adalah satu bentuk IKATAN kita untuk sentiasa menjaga hubungan kita dengan Allah, sebagai 'ubudiyah pengabdian diri kepada Allah, uintuk taqorrub sentiasa hampir jiwa kita kepada Allah, padat masa terisi dan tidak sia-sia.

Hatta sekalipun kita begitu lancar / masyi selepas tamat hafazan 30 juzuk Al-Quran, kita tetap beriltizam untuk terus menerus melazimi dan menjadikan bacaan Al-Quran sebagai makanan ruhani harian, perkara 'wajib' atas kita untuk bersama Al-Quran.

Ya Allah, Engkau benarkanlah niat mulia dan ikhlas kami ini agar sentiasa berterusan kami melaksanakannya dalam hidup ini, hatta sehingga ke saat terakhir menghembuskan nafas kami dengan sentiasa mendampingi dan membaca al-Quran, sepanjang hayat kami bangun dan tidur, berjalan, berdiri, diam, duduk dan seumpamanya adalah dengan Al-Quran. Amiin. Semoga menjadi bekalan agung kami dalam betemu dengan-Mu dalam kerinduan dan kehambaan.


اللهمّ صلّ على سيّدنا محمّد وعلى آله وصحبه وسلّم
اللهمّ اختم لنا بحسن الخاتمة
اللهمّ ثبّت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك
اللهمّ ادخلنا الجنّة بغير حساب ولا سابقة عذاب
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم


Jumaat, 25 Oktober 2013

Berkhidmat Sebagai Guru Al-Quran dan Fardhu Ain Peribadi

Salaam,

Alhamdulillah, Allah perkenankan izin saya untuk menjadikan usaha mengajar dan mendidik umat Islam ini dengan ilmu bermanfaat sebagai salah satu kesungguhan menjadikan sumber pahala yang berterusan dan persiapan menuju akhirat.

Pengalaman mengajar Al-Quran dan sebahagian ilmu agama alhamdulillah saya telah ada dan bawa sejak zaman universiti di Adelaide: baik dalam bahasa Melayu mahupun dalam bahasa Inggeris.

Keluarga pertama yang menghubungi saya setelah menjumpai laman kelolaan saya: http://tutorquran.blogspot.com/ setelah beliau mencari dalam Google.

Kedua-dua pihak ibu bapa dan anak-anak mereka selaku pelajar sendiri memberikan kerjasama, kesungguhan, hormat serta minat yang begitu tinggi dan saya sangat memhargainya.

Mudah-mudahan Allah membantu, memberikan kekuatan dan keikhlasan kepada saya serta kemudahan dalam proses mengajar sekarang, menjadi tapak latihan untuk saya membina kualti penyampaian yang in syaa Allah akan menjadi persiapan untuk berkongsi dan mengajar pada sidang hadirin dan kuantiti bahan yang lebih banyak pada masa akan datang.

Sahabat-rakan semua,

Kalian juga wajar ambil peluang ini. Gunakan apa-apa kemampuan dan kelebihan yang kita ada sebagai persiapan terbaik menuju hari akhirat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...