Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Rabu, 27 Februari 2013

Kukuhkan Keazaman Untuk Sentiasa Bersama Al-Quran


Kemuliaan Al-Quran sebagai kalam Allah adalah teragung dan mengatasi segala perkara yang lain. (Sumber gambar)


Cita-cita mulia dan besar untuk sentiasa melazimi bacaan, hafazan, pemahaman dan pengamalan Al-Quran adalah sesuatu yang turut sama menuntut kesabaran yang menggunung tinggi, pergantungan dan keyakinan akan bantuan Allah secara sepenuh hati, kecekalan hati yang utuh, kesungguhan dan keazaman usaha keras dan gigih yang berterusan tanpa ada erti untuk berputus asa dan berhenti.

Perlu kita amati dan insafi bahawa niat yang suci mutlak demi pencarian keredhaan Allah dan sebagai satu jalan ibadah mendekati-Nya perlulah dipasakkan dengan sekukuh-kukuhnya dan sentiasa diingatkan agar tidak terpesong perjalanan ruhani.

Intabihu bahawa usaha menghafaz Al-Quran memerlukan peruntukkan masa yang besar, secara harian dan berterusan, diwujudkan kedua-dua unsur menghafaz ayat hafazan baru dan mengulang hafazan yang lama atau telah diperoleh. Lidah dan hati perlu sentiasa disibukkan dan dilembutkan dengan ulangan bacaan ayat-ayat Al-Quran agar melekat dan masyi hafazan itu.

Dan selepas dihafaz ayat Al-Quran ingatlah bahawa amanah adalah terlalu besar untuk berusaha menjaga ingatan tersebut, kerana melupakan ayat Quran yang telah dihafaz adalah mengundang kemurkaan Allah. Diumpamakan juga Al-Quran yang dihafaz itu adalah unta, yang perlu diikat kuat dengan ulangan agar tidak hilang.

Mudah-mudahan Allah kurniakan kita sebenar-benar keikhlasan niat, diberikan redha-Nya, diizinkan kita menghafaz Al-Quran dengan baik dan lancar sepanjang hayat, diberikan kemudahan untuk kita mengulang sekurang-kurangnya sebanyak 3 juzuk sehari dengan punyai kualiti pemahaman dan pengamalan isi kandungannya.

Mafhum juga dalam hadis Baginda sollaAllahu alaihi wa sallam bahawa seorang hamba yang sibuk dengan bacaan Al-Quran sehingga tidak sempat untuk berdoa maka dia akan dikurniakan oleh Allah dengan kurniaan yang lebih baik kepada hamba lain yang berdoa tetapi tidak disibukkan dengan bacaan Al-Quran.


....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...