Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Jumaat, 25 Januari 2013

Apa Sebenarnya Tersirat Di Sebalik Bermacam-macam Kejadian Dunia


Tidakkah kita memerhatikan apa sebenarnya kesimpulan yang tersirat daripada segala apa yang telah dan sedang berlaku di dunia ini? Bermacam-macam suka duka, masalah dan seumpamanya.

Di sebalik semua itu, adalah proses ujian, pengukuran nilai pahala dan darjat untuk dikurniakan pada para hamba Allah.

Maka sungguh-sungguh kita hadirkan keyakinan bahawa dunia ini benar-benar hanya persinggahan yang terlalu singkat yang menjadi tempat membuat bekalan persiapan menuju akhirat.

Sungguh di akhirat sana, bersenang-lenanglah wahai para hamba Allah yang mendapat keredhaan-Nya. Kebahagiaan di sana adalah kekal, sudah tidak ada lagi masalah, sudah tidak ada lagi kematian.

Hargailah setiap setiap nafas yang kita masih ada sekarang, kerana peluang hidup ini adalah tidak ternilai.

Mengambil pengajaran daripada Surah Al-Hijr, 15: ayat kedua yang mana mafhumnya:

Orang kafir itu kadang-kadang di akhirat nanti menginginkan sekiranya mereka dahulu di dunia menjadi orang Muslim.

Jumaat, 18 Januari 2013

Salam Ukhuwwah dan Mahabbah



Assalamualaikum kepada semua sahabat dan rakan pembaca blog saya ini,

Mudah-mudahan kita semua sentiasa berada dalam rahmat dan ampunan Allah.

Sedikit perkembangan yang ingin saya kongsikan,

- Alhamdulillah bulan ini adalah bulan ketujuh saya berkhidmat dalam PETRONAS Carigali Sdn Bhd, dalam Jabatan Eksplorasi Geofizik bahagian pemprosesan dan pengimejan seismik. Saya adalah bekas pelajar di bawah pinjaman boleh ubah PETRONAS, dan sekarang dalam proses dan tempoh 'bayar balik' selama sepuluh tahun. Syukur sehingga kini saya menikmati dan meminati peluang kerja ini. Sedikit demi sedikit dibina keyakinan, ditingkatkan ilmu dan penguasaan kemahiran dalam bidang industri ini.

- Setiap hari yang kini sedang berlalu adalah terasa begitu pantas. Sangat wajar sentiasa ada muhasabah diri dan terus menerus ada usaha pembaikan diri dan mengutamakan keutamaan dan keuntungan yang lebih besar untuk dibawa menuju akhirat.

- Saya kini dengan izin dan rahmat Allah, mudah-mudahan sentiasa dibantu Allah untuk ikhlas, juga berusaha dan beriltizam untuk cuba memahami terjemahan dan pengajaran umum daripada Al-Quran, menghayati dan cuba mengamalkannya. Atas ikhtiar secara harian, insya Allah ada usahanya. Dalam hari-hari kerja Isnin sampai Jumaat, memang lebih terkejar-kejar dan padat masa. Pada hujung minggu pula, digandakan azam berbanding pada hari-hari kerja.

- Dalam masa yang sama, kami mengusahakan satu platform untuk kebaikan umat Islam berteraskan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah melalui Pertubuhan Alumni Pelajar Islam Sekolah Berasrama Penuh Malaysia (APIS). Ada komitmen untuk memimpin dan melaksanakan gerak kerja.

- Juga diikhtiarkan adalah untuk melazimi majlis pengajian ilmu agama secara konsisten secara bulanan paling minimum.

- Tidak dilupakan juga, saya berazam untuk semakin mempelajari, memahami dan mengamalkan ilmu bahasa Arab.

- Insya Allah, dalam kerangka besar perancangan peribadi, mahu pada satu hari nanti berkhidmat kepada umat ini melalui aspek keilmuwan yang bermanfaat.

- Bagi tujuan fokus dan menghindari 'kesibukan' berlebihan dan tidak diperlukan, maka saya memilih untuk menghentikan (deactivate) akaun Facebook untuk satu tempoh yang lama.

- Mohon didoakan kebaikan kami dan umat ini yang lain, daripada doa kalian yang insya Allah akan dikabulkan-Nya.

- Teruskan berusaha, mudah-mudahan Allah merestui cita-cita besar dan mulia kita.


...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...