Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Selasa, 8 Disember 2009

4 Pertanyaan yang Mesti Dijawab

Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik
Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Penulisan ini ialah penulisan Al-Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki hafizahullah, dipetik dari kitab beliau yang berjudul Hadits Penawar Hati. Saya secara peribadinya berasa perlu untuk menyebar dan memanjangkan 'ilmu yang diajarkan dan ditulis Al-Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam kepada masyarakat. Dengan kehadiran dalam pembelajaran secara talaqqi bersama beliau selama beberapa kali, saya akui perasaan tenang menghayati kuiah pengajarannya dan kepercayaan yang tinggi (tsiqoh) dirasai terhadap Al-Ustaz.


Ada 4 Pertanyaan yang Wajib Dijawab di hadapan ALLAH s.w.t. nanti.


Hadits ini merupakan hadits yang pertama dalam kitab tersebut.



Ertinya:

Daripada Abu Barzah Nadhlah bin 'Ubadi al-Aslami radhiallahu 'anhu berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w.: "Belum berganjak lagi kedua-dua kaki seseorang hamba (di hadapan Allah pada hari qiamat), sehingga terlebih dahulu ia akan ditanya tentang umurnya, untuk apa dihabiskannya dan akan ditanya tentang ilmunya, untuk apa ia melakukannya dan akan ditanya tentang hartanya, daripada mana ia memperolehinya dan untuk apa dibelanjakannya dan akan ditanya tentang tubuh badannya, untuk apa dibinasakannya (digunakannya)."

Hadits Riwayat Tirmizi

Keterangan:

Rasanya susah sekali pertanyaan di atas untuk dijawab. Namun pada hari itu segala pertanyaan ini mesti dijawab dengan jawapan yang baik dan benar. Kita pasti akan berkata benar pada waktu itu. Tidak ada seorang pun yang berani berdusta di hadapan Allah s.w.t. Jikalau mulut cuba berdusta, maka Allah s.w.t. akan menguncinya dan mempersialakan anggota badan yang lain pula untuk bercakap. Maka kaki, tangan dan seluruh anggota badan akan bercakap dengan benar untukm mengakui segala apa yang pernah dilakukannya sewaktu di dunia dahulu, seperti firman Allah dalam Surah Yaasiin, ayat 65 yang berbunyi:




Maksudnya:

"Pada hari ini Kami tutup mulut mereka, dan berkatalah kepada Kami tangan-tangan mereka dan bersaksi di hadapan Kami kaki-kaki mereka terhadap apa yang dahulu telah dikerjakan mereka."

Maka sudahkah kita bermuhasabah? Sudahkah kita memperhitungkan diri sebelum diperhitungkan di hadapan Allah s.w.t. kelak? Kalau sudah teruskan dan bersyukurlah. Kalau belum, berbuatlah demikian sebelum terlambat.


Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...