Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Khamis, 8 Mac 2012

Ikhtiar Mencari Jodoh Melalui Orang Tengah

Gambar sekadar hiasan


Buat para pengunjung-pembaca yang dimuliakan kerana Allah,

Sekali lagi, catatan saya di sini adalah sedikit sambungan daripada perbincangan lalu mengenai Bagaimana Nak Tahu Siapa Jodoh Kita yang telah kita laksanakan seperti yang termuat di sini: http://ikhwanzhaki.blogspot.com/2011/06/bagaimana-nak-tahu-siapa-jodoh-kita.html

Dalam topik pada kali ini, sekali lagi saya mengajak saya sendiri dan sahabat-rakan turut sama berkongsi pandangan mengenai ikhtiar mencari jodoh melalui orang tengah.

Berbicara mengenai orang tengah, dapat kita fahami bahawa adanya individu/kumpulan yang kita yakini amanah mereka untuk membantu mencari calon yang sesuai dengan kita. Kita mungkin sudah sedia maklum bagaimana dalam institusi usrah-jamaah ada diwujudkan satu unit khas dipanggil Unit Baitul Muslim (UBM) yang pada kelazimannya akan giat membantu para ahli mereka yang hampir atau sudah tamat pengajian peringkat sarjana muda atau sebelum memasuki alam pekerjaan. Pada kebiasaanya, akan ada borang yang dikeluarkan UBM yang mengandungi butiran yang begitu terperinci bagi kriteria-kriteria pilihan dalam mendapatkan calon pasangan hidup. Secara umum, saya berpandangan bahawa usaha seperti UBM adalah begitu membantu para ahli yang sibuk dalam usaha Islami dan mungkin tidak berpeluang menumpukan masa sepenuhnya dalam usaha pencarian jodoh. Selain itu, UBM juga bermatlamat menyesuaikan pasangan yang akan berkahwin, lebih-lebih lagi dalam kesetaraan (sekufu) dari segi fikrah-idea-pembawaan. Ada yang berpandangan, jika bakal pasangan sudah ada fikrah itu, lebih mudah fasa seterusnya (melahirkan dan membesarkan anak-anak) dan tidak perlu berpatah balik pada usaha pembinaan fikrah seandainya pasangan tidak sekufu fikrah mereka.

Baiklah, itu antara contoh yang sedang berlangsung melalui UBM. Bagi yang tidak berpeluang atau berhajat mencari alternatif lain, mereka juga boleh menggunkan khidmat nasihat dan pencarian orang-orang yang diyakini amanah mereka dalam beragama. Selalunya, orang tengah ini boleh dicari dalam kalangan pasangan yang sudah berumah tangga. Ada yang mengambil bantuan orang-orang alim dan soleh seperti ustaz-ustazah untuk membantu usaha pencarian jodoh. Bagi sudut pandang seorang lelaki, cara sebegini lebih tenteram dan menundukkan pandangan kerana tidak mungkin semua muslimin yang berasa selesa untuk meredah sendiri, kembara dan mencari dengan dirinya tanpa bantuan orang lain dalam menemukan calon yang serasi.

Bagi muslim-muslimah yang menggunakan khidmat orang tengah (sebagai contoh: ustaz-ustazah), bolehlah dinyatakan secara tepat dan jelas kriteria-kriteria yang menjadi pilihan dan keserasian. Hal ini bukanlah bermakna kesemua kehendak itu dapat 100% dapat ditunaikan dan membolehkan pertemuan dua orang insan yang sempurna untuk berkahwin; kerana perkara tersebut kecil sekali kemungkinannya untuk terjadi.

Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui.

Itulah sekadar beberapa catatan ringkas bagi sudut pandang saya.

Sahabat-rakan pembaca semua, jemput turunkan pandangan dan pengalaman anda juga di ruang ulasan/komentar bawah ini.

Semoga Allah merahmati dan meredhai kesemua usaha kita.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...