Ulama Benteng

Ulama Benteng

Khamis, 27 September 2012

Etika Kerja Sebagai Orang Beriman - Catatan Ringkas

Selepas hadiri penerangan mengenai Code of Business Ethics, saya dapat melihat bagaimana practice yang lebih strict akan membantu syarikat untuk lebih perform.

Kandungan code tersebut sendiri sebenarnya jika dapat dilihat dalam sudut lebih luas telah pun diajarkan oleh syariat Islam, daripada sekecil-kecil pencegahan pencurian dalam syarikat (seperti melayari laman internet yang tidak sepatutnya)
, dan sehingga yang sebesar-besarnya.

Itu juga merangkumi kesalahan sexual harassment yang boleh terjadi dalam pelbagai bentuk, semudah dalam bentuk pandangan mata yang offensive, lawak lucah yang offensive.

Begitunya juga dengan budaya 'gifts' (gift akan membawa kepada conflict of interest yang akan menjejaskan intergriti, sikap adil) , pembayaran-penerimaan dana yang begitu besar yang meragukan, bayaran untuk mempercepatkan atau melicinkan proses, gaya hidup mewah yang di luar kebiasaan tahap gaji (maka perlu dijelaskan kepada pengurusan syarikat bagaimana individu tersebut memiliki sumber pendapatan).

Banyak lagi sebenarnya kandungannya. Namun, secara common sense kita sendiri boleh tahu sesuatu perkara itu patut/tidak patut, ditambah lagi lebih jelas diukur dengan kayu ukur syariah agama kita, diketatkan lagi dengan nilai ihsan, keyakinan bahawa setiap perkara sekecil-kecil zarroh akan diperhitungkan di akhirat nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...