Ulama Benteng

Ulama Benteng

Khamis, 21 November 2013

Keharusan Menerima Hadiah atau Upah Mengajar Quran dan Ilmu Agama


Keharusan Menerima Hadiah atau Upah Mengajar Quran dan Ilmu Agama


Assalamualaikum,

Persoalan berikut telah dikemukakan kepada Al-Ustaz Muhammad Noorazam Bin Bahador Al-Azhariy (lepasan Universiti Al-Azhar) dan kini sedang sambung pengajian dalam Darul Ifta Mesir. Beliau antara pelajar Malaysia yang istimewa kerana mendapat keizinan masyaikh Al-Azhar untuk mengajar kitab jawi-Melayu di sana.

Soalan:

Salam Ustaz Azam,

Jika kita terima permintaan orang-orang yang berada untuk kita ajarkan mereka ilmu quran dan fardhu ain, sedangkan mereka latar belakang berbeza dan mungkin belum faham dan amal Islam,

adakah diharuskan kita terima hadiah daripada mereka? (kerana saya mungkin ada waswas pendapatan mereka bercampur-campur)

Jika dilihat dalam sudut lain, peluang ni lah nak dekati mereka berdakwah.


Jawapan:

Waalaikumussalam. Peluang mengajar orang-orang macam mana sekalipun, perlu ambil, dan tunai baik-baik, insyaAllah ada kebaikan di situ

Kemudian persoalan upah atau pemberian hadiah dengan kita mengajar fardhu ain atau al-quran juga dibenarkan. (Memang ada perbahasan dan khilaf, cuma pendapat yang membenarkan itu sesuai untuk dipegang zaman ni, tapi jangan melampau-lampau dalam meletakkan nilai dan lain-lain).

Persoalan ketiga tentang sumber pendapatn orang kaya itu, selagi mana pendapatnnya tidak total dari sumber terlarang, atau jelas nyata dari sumber terlarang, hukumnya harus kita terima hadiah.


Wallahu'alam


* Catatan penulis: untuk lebih sejahtera dan aman daripada fitnah dan kegelinciran, lebih baik kita menyerahkan kepada pelajar untuk memberikan hadiah dalam jumlah yang mereka bersedia dan senang hati untuk beri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...