Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 28 Disember 2013

Merancang pendidikan anak-anak


Sumber gambar: http://karnatakamuslims.com/portal/admissions-open-at-muslim-orphanage-bangalore/


Jika nasihat pandangan yang paling utama diminta daripada saya kepada sahabat-sahabat semua, maka saya ringkaskan kepada berikut:

- Utamakan didikan agama fardhu 'ain yang ada tiga asasnya:

a. Ilmu aqidah-tauhid: mengikut penyusunan kefahaman dan pegangan sebahagian besar ulama Islam zaman berzaman - Ahlus Sunnah Wal Jama'ah 'Ashairah dan Maturidiyah

b. Ilmu fiqh-syariah: untuk tahu dan sah setiap ibadah kita. Dalam konteks di Malaysia, pegangan dan amalan terbesar adalah dalam mazhab Syaf'ie.

c. Ilmu pembersihan jiwa-akhlak-tasawuf: ikut penyusunan dan pengamalan ilmu tasawuf yang hakiki amalan ulama muktabar, tasawuf yang berjalan berpandukan syariah.

- Tumpukan usia awal (memori sangat kuat pada usia kanak-kanak dan remaja) untuk mereka habis menghafaz 30 juzuk Al-Quran secara masyi, mantap, berkualiti, dan sentiasa dididik nilai ikhlas dan istiqamah. Maka selepas selesai hafazan 30 juzuk Quran, rutin harian mereka adalah untuk menjaga ulangan hafazan Quran (setiap hari sekitar 1 hingga 3 juzuk)

- Kukukhkan ilmu alat terutamanya bahasa Arab, dan bahasa utama yang lain

dan selepas daripada ini, tidak mengapa meneroka bidang-bidang ilmu yang bermanfaat lebih mendalam.

Untung kita jika anak-anak kita adalah dalam kalangan penghafaz Al-Quran, orang-orang berilmu yang faham dan amal agama, ulama. Kita in syaa Allah akan dapat saham pahala, akan dapat pahala yang berterusan walaupun berada dalam alam kubur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...