Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Isnin, 30 Mac 2015

Manfaat Istighfar

Kerehatan jiwa dengan syiar-Mu ya Allah

Perjalanan pulang dari kelas al-Quran di Bukit Damansara dan baiki motorsikal tadi saya singgah bersolat maghrib di Masjid Al-Muhsinin Taman Danau Desa.

Ustaz yang sedang memberikan kuliah maghrib menyentuh soal rezeki yang luas bentuknya. Masing-masing ada bahagian rezeki dan ujian masing-masing, baik yang kaya atau miskin.

Sebut beliau lagi: Orang yang jiwa mereka rapat dengan Allah, mereka lebih banyak beribadah beramal berbanding berdoa memohon kepada Allah. Kerana mereka apabila beramal dan beribadah kepada Allah, mereka rasa bersyukur dan rasa cukup punyai Allah sebagai Tuhan.

Ustaz juga menyebutkan kekuatan istighfar sebagaimana dalam Surah Nuh: turunnya hujan, banyakkan kekayaan dan anak-pinak.

Kelak juga, apabila meninggalkan dunia, harta benda yang sekelian banyak dan besarnya tidak dapat dibawa bersama.

Terasa sentuhan dan ketukan kuat buat jiwa: yang tak dinafikan diri berada dalam arus yang selalu bawa kepada hanya mencari dunia dan leka tentang hakikat hidup dan akhirat. Selama ini, apakah yang dicari sebenarnya pagi petang siang malam? Bagaimanakah kedudukan zikrullah dalam diri.

- Ya di masjid ini saya memerhatikan Sdr Halim Othman hadir berjamaah, dan juga para anggota polis hadir mengimarahkan masjid - syiar Allah - hati yang membesarkan syiar Allah punyai nilai taqwa.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...