Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Selasa, 7 April 2009

APIS dan Sederap Langkah ke Hadapan

Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.


Persatuan Alumni Pelajar Islam Sekolah Berasrama Penuh Malaysia (APIS)

- Perjuangan Islam; APIS Sebagai Wadah bagi Mendekati Kelompok Pelajar Islam di SBP dan juga para lepasannya.

- SBP terdapat sebanyak 54 buah sekolah di seluruh Malaysia, insya ALLAH menjadi madrasah golongan ilmuan, profesional Islam.

- APIS cuba meluaskan capaian da'wah kepada 54 buah SBP.

- Jika sentiasa mahu menewaskan diri kepada "kesibukan" dengan bebanan dan galasan akademik, pasti akan terus tertutup pintu bagi perjuangan Islam.

- Pernah suatu ketika dahulu, sahabat-sahabat seangkatan memikirkan bagaimanakah bentuk sumbangan yang dapat dilakukan apabila telah berangkatnya salah seorang daripada kami ke perantauan, sedangkan gelanggang kami beraksi adalah di Malaysia.

- Banyak sahaja kerisauan, kalau nak dihitungkan, memang tak habis nak dirisaukan.

- Cuba cerahkan minda, tetapkan diri MAHU melaksanakan. Dan laksanakan berdasarkan KEMAMPUAN. Syaitan itu amat licik dalam menyekat kemaraan kita. Orang yang begitu risau bahawa dia tidak mampu melaksanakan amal untuk Islam TANPA mencerahkan mindanya dengan hakikat kemampuan yang dia ADA, maka sedikit demi sedikit dia akan terus meninggalkan amal untuk Islam tersebut.

- Hadits orang Melayu kita; " Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran." Cukup besar hikmah yang dibawa, lebih-lebih lagi kepada barisan pejuang Islam, supaya mereka sedar akan kedudukan dan kemampuan, serta menumpukan usaha kepada sasaran da'wah masing-masing.

- Jika tidak mampu untuk melaksanakan semua, jangan memilih untuk tidak melaksanakan semua terus.

- Sebesar mana sekalipun pengorbanan bagi perjuangan Islam, pasti ada balasan-Nya yang menanti. Hal ini adalah janji ALLAH, Dia tidak memungkiri janji-Nya.

- Tak mengapa, biar usaha ini kecil kuantitinya, tetapi tinggi kualiti dan konsisten. Pasti kesannya akan menggegarkan pentas perjuangan Islam.

- Sekarang zaman kepesatan teknologi maklumat, insya ALLAH, mustahil dan dusta jika kita katakan kita tidak mampu untuk menunaikan amanah kepada perjuangan Islam.

- Perjuangan kita BUKAN baru bermula, dan kita bukan pengakhirannya, tetapi hanya sekadar mata rantai yang meneruskannya. Kandungan perjuangan itu telah disusun rapi oleh 'ulama, dan kita pula beramanah untuk menyampaikannya kepada sasaran perjuangan.

- Kita bukan sekadar duduk dalam perjuangan ini untuk berseronok-seronok pada hari ini, esok, lusa, minggu depan, bulan depan, dan tahun depan, tetapi dengan wawasan yang cukup jauh, mengjangkau alam akhirat yang abadi.

- Usah lagi merasakan diri sentiasa lemah tidak berdaya meneruskan langkah perjuangan. Mulakan dengan DAYA yang dipinjamkan ALLAH kepada kita.

- Susun dengan rapi, lakukan kerangka masa yang jelas. Kita tahu ke mana ingin kita tuju selepas ini.

- Jangan bertangguh, kerana kesannya sangat parah jika amalan tangguh ini dibiarkan kronik. Bagi pejuang Islam, dengan penangguhan amal ini, nafsu akan lebih berseronok-seronok, mengetepikan ketaatan kepada perjuangan agama ALLAH.

- Teruskan sangkaan terbaik buat ALLAH Yang Maha Penyantun terhadap hamba-hamba-Nya yang ikhlas mentaati-Nya.

- Hari ini lebih baik daripada semalam, esok lebih baik daripada hari ini.

Insya ALLAH dan alhamdulillah, ALLAH kurniakan kekuatan kepada saya untuk meluangkan masa pada setiap minggu bagi senantiasa berusaha memperkemas usaha perjalanan perjuangan Islam ini. Insya ALLAH, saya sedang mengamati usaha pengukuhan kerangka asas wasilah APIS ini. Kita akan melangkah sederap langkah ke hadapan, dengan izin-Nya jua.

Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...