Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Isnin, 17 Ogos 2009

Hingga Akhir Hayat

Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.


Amanah untuk menjaga Al-Quran adalah amanah yang sangat besar, dan perlu dijaga dengan sebaik-baiknya sehingga ke akhir hayat.

Sesiapa yang mengabaikan amanah ini setelah dia menghafaz ayat-ayat Al-Quran, maka sangatlah ditakuti akan azab dan kecelakaan ALLAH s.w.t. yang akan menimpanya.

Jika amanah dan usaha ini dilakukan hanya berkala-kala, kemungkinan besar hafazan tersebut akan menjadi lemah dan lama kelamaan akan terus hilang. Maka, jelaslah bahawa usaha untuk menjaga Al-Quran adalah hingga ke akhir hayat.
Kerisauan dalam hati tentang hafazan Al-Quran adalah salah satu bentuk rahmat daripada ALLAH s.w.t.. Sama ada disedari atau tidak, orang yang menghafaz Al-Quran akan bersungguh-sungguh menjaga masanya menjauhi perkara haram, makruh dan sia-sia. Masanya menjadi terlalu berharga, digunakan untuk menjaga Al-Quran, mempertingkatkan kualiti hafazan, memahami kandungan ayat yang dihafaz (untuk diamalkan dalam kehidupan) dan melakukan ulangan bagi hafazan yang lama.
Mereka juga akan berhati-hati untuk menjauhi sebarang bentuk noda (makruh, haram dan sia-sia) yang akan mengotorkan hati, lantas menyebabkan Kalamullah yang suci tidak akan lagi berada dalam hatinya.
Subhanallah, inilah dakapan kasih sayang ALLAH s.w.t. , untuk menyelamatkan para penjaga ayat-ayat-Nya daripada keadaan yang buruk dan sia-sia.

Semoga ALLAH terus memberikan kekuatan kepada para huffaz untuk mempertahankan hafazan sehingga akhir hayat, dan terselamat daripada sebarang kebinasaan.


Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

1 ulasan:

  1. InshaAllah,
    bersama umat Islam menjaga qalam Allah.
    Fi hifzillah~Amin

    BalasPadam

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...