Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Ahad, 22 November 2009

Jumpa Lagi

Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.


Semalam dan pagi ini rasa sungguh berat bagi hati saya. Ya lah, ini detik terakhir bersama dengan dua orang teman seperjuangan. Mungkin hanya berada serumah selama satu semester, tapi pada saat-saat akhir ini, perasaan teruji juga. Itulah, kadang-kadang pada masa kebiasaan, kita sukar nak merasai nilai kehadiran insan lain di sisi kita. Tapi apabila tiba saat perpisahan, rasa susah nak dilepaskan. Jadi, selagi mana ada peluang kita bersama di dunia ini, penuhkannya dengan kemesraan yang soleh.

Bagi saya, apa yang cuba dilakukan adalah dengan memberikan tanda ingatan. Betul Nabi s.a.w. katakan, amalan memberi hadiah ini dapat mengukuhkan ikatan persaudaraan sesama Muslim.

Juga, pelukan pada saat sebegini juga pelukan yang terasa nilai dan kemanisan ukhuwwah. Pernah semasa hari terakhir di MCKK dahulu, saya sudah tidak mampu lagi menahan sebak perasaan dan air mata mencurah-curah mengalir.

Benarlah kata-katamu wahai kekasih kami Muhammad bin Abdullah s.a.w.,

Kemanisan Iman

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan berasakan manisnya iman. (Iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya; mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah; benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api.”

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim dari Anas bin Malik ra)


Untuk memujuk hati, insya Allah didoakan agar ada pertemuan lagi selepas ini. Setidak-tidaknya moga Allah pertemukan lagi di syurga-Nya nanti.

Buat Syukri
(Syuk) dan Azam (Cep), jazakamullah khayr al-jazaa' dan maaf atas
segala perkara. Selamat maju jaya dalam alam kerjaya. Insya Allah, kita
akan bertemu lagi. Andai tidak di dunia, kupohonkan di syurga Allah
nanti. Indah ukhuwwah dan mahabbah kerana-Nya. Teruskan perjalanan ini,
pertemuan kita dengan Allah nanti adalah kepastian yang kian hampir.


Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...