Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Jumaat, 1 Julai 2011

Kenapa Masih Ulang Kesilapan dan Kesalahan Sama?



Sahabat-rakan pembaca dan pengunjung yang dirahmati Allah,

Baru-baru ini, musim peperiksaan sekali lagi mengajar dan mengukuhkan satu hikmah dan pengajaran hidup dalam diri saya ini. Saya ungkapkan seperti berikut:



Kenapa tidak mahu ambil pengajaran daripada kekecewaan semalam? Mengapa masih mahu ulangi kesilapan sama? Bukankah dulu Allah telah membantumu, menyelamatkanmu, memberikan kamu peluang? Kenapa peluang yang kedua ini kamu masih mahu menjadikannya sia-sia? Ada kebenarannya bahawa apabila manusia berada dalam zon 'selesa', dia berada dalam zon bahaya sebenarnya. Ya Allah, berikan kami kekuatan mujahadah dalam usaha membaiki diri yang berterusan ini. Amiin.



Mudah-mudahan ada manfaatnya. Sahabat-rakan pengunjung dan pembaca yang dirahmati Allah, tidak ada apa-apa yang hilang daripada setiap hari yang berlalu andainya pada setiap daripada hari itu ada pengajaran yang kita pelajari. 

Mari membaiki diri menjadi hamba-Nya.


....

2 ulasan:

  1. Daratan adalah lisan yang jika telah binasa, maka manusia akan terluka.
    Lautan adalah hati yang jika tak lagi suci, maka malaikat pun menangis berduka hati.(Sayyidina Abu Bakar r.a)

    BalasPadam
  2. “Betapa banyak manusia yang telah ditipu oleh dunia dari mereka yang justru mendiaminya, dan betapa banyak manusia yang telah dibanting oleh dunia dari mereka yang justru menempatinya, lalu dunia itu tidak mau mengangkatnya lagi dari keterpelesetannya, tidak menyelamatkannya dari kebinasaannya, tidak menyembuhkan dari kepedihannya, tidak membebaskannya dari penyakitnya dan tidak melepaskannya dari penderitaannya.”

    BalasPadam

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...