Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Isnin, 31 Oktober 2011

Fokus dalam Hidup Kita!

Gambar sekadar hiasan (sumber)


Sahabat-rakan yang dirahmati Allah sekalian,

Hidup kita ini sememangnya satu perjalanan. Pahit manis yang kita tempuhi, pasti ada hikmah dan makna di sebaliknya. Sesuatu pengajaran dan makna hidup yang kita alami sendiri pada sesuatu kejadian, insya Allah akan memberikan kefahaman dan kesedaran yang lebih kuat mengakar dalam diri berbanding bacaan teori kita semata-mata.

Apabila perkara sedemikian berlaku (kejadian yang disusuli kesungguhan kita berfikir mencari hikmah di sebaliknya), maka hargailah hikmah yang kita pelajari, agar menjadi pedoman berguna sepanjang hayat.

Fokus dalam hidup kita

Ya, perkara di atas baru sahaja terhasil daripada pemikiran saya setelah melalui sedikit sebanyak pengalaman belajar di Adelaide, Australia ini. 

Memang kita ini makhluk Allah, keupayaan dan modal kita adalah amat terbatas. Mustahil bagi kita untuk melakukan apa-apa sahaja di atas muka bumi ini.

Oleh sebab yang demikian, amat-amat perlu bagi kita untuk menyusun atur keutamaan yang paling utama yang wajar diutamakan. Dalam kata lain, berilah fokus kepada apa yang paling mustahak dalam hidup ini!

Jika dilihat dalam rangka yang lebih besar dan kekal, fokus kita sepatutnya adalah untuk melaksanakan suruhan Allah dan meninggalkan larangannya.

Insya Allah, mudah-mudahan kita diberi kemudahan dan kekuatan untuk memahami perkara ini. Saudara-saudari cubalah renungi perkara ini, dan cuba lihat aplikasinya yang paling hampir, dalam kehidupan sendiri.


Ya Allah, bantulah kami para hamba-Mu ini dalam benar-benar mensyukuri segala nikmat-Mu.


...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...