Ulama Benteng

Ulama Benteng

Selasa, 1 November 2011

Ya, Adil Lah Untuk Mereka Berdua

Gambar sekadar hiasan (sumber)

Bakal/calon suami: matanya tidak liar memandang perkara yang sia-sia, yang makruh dan yang haram. Dirinya tetap dengan mujahadah untuk istiqomah mentaati Allah dan Rasul.

Bakal/calon isteri: tubuh badannya terpelihara rapi daripada tatapan umum (termasuk tidak tersiar secara umum di laman Facebook, blogspot dan seumpamanya), berjubah (atau pakaian labuh dan longgar), bertudung labuh ( atau bulat atau yang menutup aurat dengan sempurna), berniqob (tutup muka), tangan bersarung, kaki bersarung. Dirinya juga tetap dengan mujahadah untuk istiqomah mentaati Allah dan Rasul.

Perbandingan di atas sekadar salah satu daripada ciri-ciri sebagai contoh yang dapat dikemukakan untuk difahami.

Kita pernah dengar kan lagu Cari Pasangan alunan kumpulan Rabbani? Jika tidak silap penulis, lagu tersebut adalah berkenaan bapa dan ibu kepada Imam Abu Hanifah rohimahu Allah. Lihat, bagaimana hebatnya persiapan iman dan taqwa ibu bapanya, Imam Abu Hanifah lahir sebagai insan begitu hebat.

Kita berdoa kepada Allah agar dibantu usaha menjadi hamba Allah yang taat, bakal/calon suami atau isteri (atau pasangan, bagi mereka yang sudah bernikah) yang bersungguh-sungguh beramal dengan agama. Saya setuju dengan nasihat yang selalu disampaikan, agar kesempatan masa bujang ini dimanfaatkan sebaik-baiknya sebagai persiapan sebelum menempuh alam sebagai suami-isteri. Bagi mereka yang berwawasan sejauh akhirat, yang mencintai Allah dan Baginda sholla Allah 'alaihi wa sallam, pastinya mereka adalah sangat komited menjadikan peluang berumah tangga sebagai sunnah Nabi kita yang dihidupkan, perkongsian pintar antara suami dan isteri dan menuju syurga Allah, proses melahirkan dan membesarkan generasi Islam yang soleh-solehah.

Ya Allah, bantulah kami dalam usaha kehambaan. Sungguh-sungguh kami ini berhajat kepada pimpinan dan bantuan-Mu.

...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...