Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 5 November 2011

Petua Berguna Agar Doa Dimakbulkan oleh Allah

Gambar Masjid Madinah, di mana adanya Nabi kita sholla Allah 'alaihi wa sallam.
(Sumber gambar, Abu Nura)

Kepada para sahabat-rakan pengunjung laman ini,

Mudah-mudahan Allah sentiasa mengampuni dosa kita, merahmati kita serta menyelamatkan kita daripada segala azab di dunia dan di akhirat.

Pada catatan kali ini, insya Allah kita berkongsi mengenai satu petua agar doa kita diterima oleh Allah.

Caranya ialah dengan mengapit doa kita dengan selawat dan salam atas Penghulu kita Nabi Muhammad sholla Allah 'alaihi wa sallam dan keluarganya pada permulaan dan akhir doa.

Hal ini demikian kerana telah dipersetujui oleh para 'ulama Islam bahawa selawat dan salam yang diucapkan oleh orang yang berkekalan melakukan dosa (fasiq) sekalipun akan diterima oleh Allah (sebagaimana yang saya dengar daripada guru yang mulia, Syaikh Ahmad Fahmi Zamzam Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki hafizhohu Allah). Insya Allah, selawat yang mengapit doa kita itu ibarat lift yang membantu mengangkat doa kita, untuk diterima oleh Allah.

Bahkan lebih daripada kebaikannya untuk diamalkan semasa berdoa, ibadah berselawat ini ada begitu banyak faedahnya. Boleh dikatakan, kalau lidah kita sentiasa sibuk dengan selawat pagi petang siang malam sekalipun tidak akan merugikan sama sekali.

Mudah-mudahan Allah beri kepada kita kekuatan untuk mengamalkan ilmu ini dengan ikhlas dan berterusan. Juga, sebarkanlah kebaikan ini kepada umat Islam yang lain juga.




اللهمّ صلّ على سيّدنا وحبيبنا محمّد وعلى آله وصحبه وبارك وسلّم




***

2 ulasan:

  1. As'salamualaikum , izinkan saya share ? Terima kasih . Mudah-mudahan ALLAH memberkati saudara . Salam Aidil Adha . walahualam .

    BalasPadam
  2. W'salam wbt Saudari Bella, insya Allah segala apa ilmu dikongsikan dalam blog ini boleh dipanjangkan, disebarkan, cuma letakkan sumber daripada blog ini, agar kesilapan dapat dibetulkan.

    Saya mohon saudari betulkan ejaan selawat boleh? Yang betulnya adalah di bawah:


    اللهمّ صلّ على سيّدنا وحبيبنا محمّد وعلى آله وصحبه وبارك وسلّم

    BalasPadam

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...