Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Ahad, 6 November 2011

Menjadi Hamba Allah

Gambar sekadar hiasan (sumber

Pada tahap makrifatullah (mengenal Allah) yang lebih tinggi, seseorang hamba itu sudah mula merasai bahawa tidak ada apa yang dilihatnya melainkan semua apa yang dilihatnya itu membawanya untuk ingat akan Allah, kerana semua yang dilihat itu 
adalah ciptaan Allah ( لا مشهود الا الله)


Dalam perjalanan hidup ini, semakin hari yang bertambah dengan segala macam bentuk ujian wajar semakin mendidik rasa dan adab kehambaan kita kepada Allah.

Semakin usaha yang dilakukan untuk mencari redha Allah, semakin patut diri lebih mengenali diri sendiri, semakin mengenali Allah sebagai Tuhannya.

Ya Allah, hamba mengaku bahawa hamba ini sememangnya hamba-Mu. Diri hamba ini diselaputi dengan dosa dan kelalaian, banyak lagi nikmat-Mu yang tidak mampu disyukuri, banyak lagi hak-Mu sebagai Tuhan yang belum mampu hamba penuhi. Hamba tak miliki apa-apa, hamba adalah sekadar peminjam segala macam nikmat-Mu yang tidak mampu dihitung.

Ya Allah, hamba ini punyai cita-cita yang mulia dan besar, tetapi hamba tidak tahu hamba ini layak atau tidak memilikinya. Hamba sedar akan kelemahan dan kekurangan diri, dan pada masa yang sama meyakini bantuan-Mu ya Allah yang sehingga kini tak pernah putus-putus datang. Pimpinlah hamba ini, kerana hamba sekadar melakukan apa yang termampu berdasarkan pengetahuan dan keupayaan hamba yang amat-amat cetek dan terbatas ini. Mudah-mudahan, keazaman untuk menjadikan keseluruhan hayat ini sebagai penghambaan kepada-Mu akan menjadi semakin segar dan dikukuhkan, sama sekali tidak dilunturkan.

Allahu Allah, Allahu Allah, Allahu Allah. Ya Allah, dengan keberkahan Nabi-Mu, perkenankan pengaduan dan permintaan hamba.

اللهمّ صلّ على سيّدنا وحبيبنا محمّد وعلى آله وصحبه وبارك وسلّم



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...