Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Khamis, 5 April 2012

Selawat Untuk Nabi Kita - Amalan yang diterima Allah




Satu-satunya amalan yang turut disertai Allah dan para malaikat-Nya adalah berselawat atas junjungan besar kita, Nabi Muhammad sholla Allah 'alaihi wa aalihi wa sallam. Hebat bukan amalan ini?

Sungguh banyak kebaikan yang dijanjikan Allah kepada mereka yang berselawat. Pada pertemuan sebelum ini sudah pun kita kongsikan sejumlah besar faedah berselawat (http://ikhwanzhaki.blogspot.com/2010/12/40-kelebihan-dan-faedah-berselawat-atas.html).

Satu perkara lagi yang amat bermanfaat untuk kita tahu bahawa ulama menyatakan selawat yang dilakukan oleh yang fasiq sekalipun (orang yang berkekalan dengan dosa) insya Allah akan tetap diterima Allah.  Nabi kita juga tidak melarang sahabatnya memperuntukkan sebahagian besar masanya khusus untuk berselawat.

Insya Allah, bermula dari sekarang, kita kuatkan keazaman dalam hati agar sentiasa masa kita diisi padat dengan ucapan selawat, semasa berjalan, semasa di dalam kenderaan, semasa menanti panggilan giliran, semasa berada di dalam lif, semasa berjalan-jalan di dalam kedai, dan pelbagai lagi.

..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...