Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Rabu, 1 Mei 2013

Antara petua mengenai hifzul Quran (hafazan Al-Quran)

Antara petua mengenai hifzul Quran (hafazan Al-Quran) 


- Utamakan memahami ayat yang dihafaz

- Sematkan keikhlasan niat dalam hati semata-mata mencari redha Allah, sebagai jalan menghampirkan diri kepada-Nya

- Fokus dengan jumlah yang ditetapkan (jumlah yang munasabah dengan kemampuan diri dan kesediaan masa dan tenaga) untuk dihafaz dan ditasmi' (diperdengarkan-disemak)

- Ulanglah sebanyak-banyak yang mampu dan mungkin ayat-ayat Al-Quran sehingga pada satu tahap, in syaa Allah, hafazan tersebut sudah sebati, lancar, masyi, terasa ringan untuk dibaca. Isi segala ruang masa untuk membacanya: seperti ketika berjalan, menaiki kenderaan, sedang menunggu dan lain-lain

- Jika kita hafaz satu muka surat, dan kita konsisten mengulang dan segar dalam ingatan hafazan tersebut (1), itu adalah lebih hafiz/hafizah berbanding menghafaz sepuluh muka surat, tetapi hanya ingat dan mengulang satu muka surat (2), kerana (1) 100% menjaga dan mengamalkan hafazan dan ilmunya, manakala (2) hanya 10% menjaga dan mengamalkan hafazan dan ilmunya.

- Setelah kukuh hafazan yang awal-lama, sehingga sebati dalam ingatan, maka boleh diusahakan untuk tambah hafazan baru. Jangan terburu-buru untuk tambah hafazan baru seandainya hafazan lama belum masak.

- Pada marhalah/peringkat yang selanjutnya, adalah lebih bermanfaat jika kita mengusahakan untuk memahami tafsir-pengajaran daripada ayat-ayat Al-Quran yang dihafaz.

- Pujuklah diri bahawa kesibukan bersama Al-Quran adalah kesibukan yang teramat hebat dan tinggi di sisi Allah. Setiap 1 huruf Al-Quran sahaja dijanjikan 10 ganjaran pahala.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...