Ulama Benteng

Ulama Benteng

Rabu, 1 Mei 2013

Antara petua mengenai hifzul Quran (hafazan Al-Quran)

Antara petua mengenai hifzul Quran (hafazan Al-Quran) 


- Utamakan memahami ayat yang dihafaz

- Sematkan keikhlasan niat dalam hati semata-mata mencari redha Allah, sebagai jalan menghampirkan diri kepada-Nya

- Fokus dengan jumlah yang ditetapkan (jumlah yang munasabah dengan kemampuan diri dan kesediaan masa dan tenaga) untuk dihafaz dan ditasmi' (diperdengarkan-disemak)

- Ulanglah sebanyak-banyak yang mampu dan mungkin ayat-ayat Al-Quran sehingga pada satu tahap, in syaa Allah, hafazan tersebut sudah sebati, lancar, masyi, terasa ringan untuk dibaca. Isi segala ruang masa untuk membacanya: seperti ketika berjalan, menaiki kenderaan, sedang menunggu dan lain-lain

- Jika kita hafaz satu muka surat, dan kita konsisten mengulang dan segar dalam ingatan hafazan tersebut (1), itu adalah lebih hafiz/hafizah berbanding menghafaz sepuluh muka surat, tetapi hanya ingat dan mengulang satu muka surat (2), kerana (1) 100% menjaga dan mengamalkan hafazan dan ilmunya, manakala (2) hanya 10% menjaga dan mengamalkan hafazan dan ilmunya.

- Setelah kukuh hafazan yang awal-lama, sehingga sebati dalam ingatan, maka boleh diusahakan untuk tambah hafazan baru. Jangan terburu-buru untuk tambah hafazan baru seandainya hafazan lama belum masak.

- Pada marhalah/peringkat yang selanjutnya, adalah lebih bermanfaat jika kita mengusahakan untuk memahami tafsir-pengajaran daripada ayat-ayat Al-Quran yang dihafaz.

- Pujuklah diri bahawa kesibukan bersama Al-Quran adalah kesibukan yang teramat hebat dan tinggi di sisi Allah. Setiap 1 huruf Al-Quran sahaja dijanjikan 10 ganjaran pahala.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...