Ulama Benteng

Ulama Benteng

Rabu, 1 Mei 2013

Ilmu dan Pendidikan - Rawatan yang lebih mengakar

Satu perkara yang Islam ajarkan untuk terus-menerus dilaksanakan walaupun umat Islam sedang terlibat peperangan, berjihad meninggikan kalimah Allah -- apakah perkara tersebut?

Sehingga diajarkan agar ada sebahagian daripada umat Islam melaksanakan perkara tersebut, dan apabila kembalinya mereka yang berperang dapat diajarkan dan diingatkan mereka.

Moga kita ambil perhatian. Mengapa kita terus menerus 'berjuang' (dan ada juga yang tergelincir tak terlepas untuk caci-maki, mendakwa, tuduh-menuduh, memfitnah, bertikam keyboard, bertikam lidah dan lain-lain) dalam urusan melibatkan politik kepartian tetapi kita tidak mahu melihat antara akar permasalahan dan usaha membaiki-merawat secara mengakar dan dalam jangka masa yang panjang?

--- yang dimaksudkan ialah ILMU dan PENDIDIKAN--

(*Ditujukan kepada saya sendiri dan mana-mana pihak yang mahu mengambil kesempatan untuk berfikir dan cuba menghadapi masalah dari segi rawatan yang mungkin agak memakan masa, bukan rawatan semalaman. Saya tidak menafikan keperluan bertindak dalam segenap aspek secara betul, ruang pilihan raya, ruang kempen dan seumpamanya)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...