Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Rabu, 27 April 2016

Soal Jawab Tentang Solat (Siri 2)

Beberapa Permasalahan Hukum Hakam Solat (Siri 2)

Susunan Mohd Ikhwan Ahmad Zhaki
6 April 2016
Rujukan:
Ustaz Mohd Al-Amin Bin Daud Al-Azhari


 1.     Mengapakah@apakah hikmah solat siang bacaan Fatihah dan surah rakaat 1 dan 2 dibaca perlahan.

Jawapan

Sifat ibadah adalah tauqifiyyah (terima sepertimana Allah dan Rasul perintahkan). Adapun hikmah para ulama menyatakan ada yang kita boleh fikir dan ada yang tidak mampu fikir. 

Imam Sya’rawi menyatakan dibaca perlahan solat siang hari kerana pada awal Islam untuk mengelakkan permusuhan orang kafir yang tidak sukakan Islam dan mengetahui tempat ibadah orang Islam ketikamana Islam masih lemah di Mekah. Adapun solat malam untuk mengajar kepada para sahabat kaifyyat solat.

2.    Bagaimanakah cara alihkan tudung yang tertutup atau terhalang pada dahi (jadi secara tidak sengaja kerana angin tiup) ketika sujud.

Jawapan : 

Jika sudah sujud dan dahi mengenai tempat sujud saya fikir tidak perlu dialihkan lagi. Jika sebelum sujud atau hampir kepada sujud maka alihkan atau tahankan dengan tangan.

3.    Bagi warga emas usia 90-an, yang kadang-kadang ada ingatan biasa, kadang-kadang nyanyuk, apakah hukum solat kepadanya? Adakah dia wajib solat?

Jawapan : 

Solat wajib ketika dia sedar dan tidak wajib ketika dia nyanyuk.


4.    Bagaimanakah cara mengalihkan najis yang terkena pada badan semasa solat?

Jawapan : 

Najis yang terkena pada badan itu membatalkan solat kerana menanggung najis. Wajib hentikan solat, haram meneruskan solat jika menyedari ada najis atau batal solat. Bersihkan dan solat kembali.


5.    Adakah batal solat jika berlaku pergerakan tangan dan kaki secara tidak sengaja ketika solat dan ternampak ada benda akan terjatuh kepada anak yang berada di depan (tindak balas spontan untuk selamatkan anak)?

Jawapan : 

Tidak membatalkan sembahyang. Sengaja tidak boleh melebihi 3 kali adapun jika tidak sengaja atau ada bahaya seperti memukul ular maka tidak membatalkan solat walaupun melebihi 3 kali berturut-turut.

6.    Bagaimanakah cara untuk berhenti/keluar dari solat sebelum salam ketika ada kecemasan?

Jawapan : 

Niat keluar daripada sembahyang. Hentikan solat.

7.    Bagaimanakah cara untuk beritahu kepada orang yang sentuh bahu kita (dia nak jadikan kita imam solat) semasa kita sedang solat?

Jawapan : 

Imam tidak diwajibkan berniat Imam. Jika dia tidak niat imam tetap solat sah. Mazhab kita sunat niat Imam untuk menghasilkan pahala. 

Memadai kita berdiri sebelahnya dan itu sudah menjadi isyarat. Jika kita dua orang atau lebih maka lebih afdhol untuk kita buat Jemaah baru.

Wallahu A’laam Bissowaab..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...