Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 2 Mei 2009

Orang Yang Bijak Adalah Kaya Dengan Niatnya

Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Pernah ketika kami duduk dalam satu kuliah pengajian kilat Kitab Bustanul 'Arifin bersama Al-Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki di Alor Setar, Kedah, beliau menyatakan bahawa orang yang bijak adalah kaya dengan niatnya. Bagaimana?

Hal ini diterangkan dalam syarahan bagi hadits yang masyhur mengenai kedudukan niat. Kata beliau, dalam kita ramai-ramai yang duduk di dalam masjid ini untuk menghadiri majlis ilmu ini, kedudukan masing-masing di sisi ALLAH adalah berbeza. Contohnya, orang yang pertama duduk sekadar untuk mendengar pengajian kitab semata-mata. Orang yang kedua pula ialah orang yang lebih bijak, mereka memasangkan lebih banyak niat. Dia datang untuk mendapatkan ilmu daripada pengajian, duduk bersama orang-orang soleh, menjauhkan diri daripada kelalaian, bertemu dan membina ukhuwwah Islamiyyah dengan muslimin yang lain, beri'itikaf di dalam masjid, dan lain-lain lagi. Nah, sungguh jelas perbezaan kedua-dua orang ini. Manakah yang lebih sarat kandungannya walaupun mereka berada dalam satu majlis yang sama? Mudah bicara, konsep banyak dalam satu bukan sekadar terguna kepada barangan seperti syampu dan Milo 3 dalam satu semata-mata, bahkan dalam 'ibadah seharian kita. Namun, dalam beberapa aspek seperti melaksanakan 'ibadah wajib, hal ini tidak dapat dilaksanakan, contohnya kita meletakkan niat menunaikan solat fardhu Zohor dan 'Asar bagi satu solat sahaja.

Itulah bagi orang-orang yang 'arif, mereka cukup bijak mengaut segala peluang yang ada untuk melaksanakan penghambaan yang terbaik selagi mana peluang untuk hidup di dunia ini masih diberikan.

Moga beroleh kebaikan daripada sedikit perkongsian ini.

Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

2 ulasan:

  1. salam ziarah!..

    teruskan menulis..
    membuka minda..
    syukran atas peringatan..=)

    marilah kita bersama2 m'perkayakan niat kita,insyaAllah.

    BalasPadam

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...