Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Ahad, 5 Julai 2009

Bertemu Kekasih


Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Syukur. Sekarang baru bermula cuti akhir semester selama 3 minggu. Seronoknya. Masa yang ditunggu-tunggu telah tiba. Kini dapat bertemu dengan kekasih yang sentiasa dirindui. Kekangan akademik sebelum ini sering menyekat pertemuan antara kami. Sentiasa terkejar-kejar, ternanti-nanti agar masa pantas terasa untuk pertemuan ini.

Kini, alhamdulillah. Dapat menghadap kekasih. Dua pula kekasih tersebut. Insya ALLAH kedua-duanya membawa kepada Kekasih Mutlak iaitu ALLAH s.w.t.

Saya terasa, jika di dunia ini pun sudah terasa gembira yang sangat bertemu dengan kekasih yang membawa kita kepada Kekasih Mutlak, bagaimana pula dengan pertemuan dengan Kekasih Mutlak itu sendiri? Ada 'ulama menyebut, hati orang-orang beriman berdebar-debar bagaikan nak tercabut jantung untuk bertemu ALLAH s.w.t. Ni'mat yang terhebat bukanlah semata-mata berada di dalam syurga ALLAH, tetapi dapat melihat zat ALLAH s.w.t. Begitu juga pertemuan dengan Rasulullah s.a.w. yang merupakan kekasih kita, Nabi kita, Rasul kita. Kitalah ikhwan kepada Baginda. Tidak pernah bersua dengan Baginda di alam nyata, tetapi menyahut seruan iman kepada Baginda. Insya ALLAH nanti akan kita akan melihat sendiri ketinggian akhlak Baginda yang tiada bandingan, kesempurnaan penciptaan Baginda s.a.w.

Insya ALLAH, masa akan terus menjadi modal kita yang paling berharga. Jangan perjualkan modal ini kepada perkara yang tidak sepatutnya.

(*Kedua-dua kekasih yang dimaksudkan bukanlah manusia, tetapi jalan penghambaan kepada ALLAH s.w.t.)

Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...