Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Sabtu, 12 September 2009

Ada Tujuan!


Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.


Tatkala usia kita semakin bertambah, sewajarnya ada kerisauan dalam diri kita mengenai keperluan dan kehendak dalam kehidupan kita. Oleh sebab masa merupakan modal kita yang sangat terhad dan tiada ternilai, maka orang-orang beriman yang bijak pasti akan melakukan percaturan yang begitu rapi. Mereka yakin bahawa tempat mereka yang hakiki adalah di akhirat kelak. Mereka berusaha semampu mungkin, menjadikan dunia ini sebagai ladang tanaman akhirat, dan juga sebagai jambatan ke sana.

Hidup kita ada tujuan! ALLAH s.w.t. menciptakan hidup ini dengan tujuan. Maha Suci ALLAH, sama sekali Dia tidak akan melakukan sesuatu yang sia-sia.

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُ

"Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun."

Surah Al-Mulk, 67: ayat kedua.

Dalam kehidupan seharian kita, pasti ada amanah yang perlu kita laksanakan. Selainnya, ada pilihan bagi kita untuk memilihnya. Awasilah segala pilihan lain yang ada. Buatlah pilihan yang terbaik, pilihan yang membolehkan kita mengaut keuntungan terbanyak. Wajar bagi kita untuk menyesal dan berasa rugi andainya kita sengaja membiarkan masa kita berlalu dengan keadaan sia-sia.

Tanda Kebaikan Bagi Seorang Mukmin:

عَنْ أَبِي هُرَیْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّم : (( مِنْ حُسْ نِ

إِسْلاَمِ المَرْءِ تَرْآُهُ مَا لاَ یَعْنِيْهِ)) حدیث حسن رواه الترمذي وغيره هكذ


Daripada Abu Hurairah r.a., beliau berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sebahagian daripada kebaikan seseorang mukmin adalah meninggalkan apa yang tidak berfaedah kepadanya."

Hadits ini hasan, diriwayatkan oleh At-Tirmizi dan lain-lain sedemikian.

Rujukan hadits:

Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...