Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Ahad, 27 September 2009

Ar-Riqaaq (Melembutkan Hati)


Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.


Hati kita jika tidak dijaga dengan baik pasti akan ditimpa bahaya penyakit. Mampu menjadi keras, lebih keras daripada batu. Juga mampu berkarat sebagaimana besi yang dirosakkan air.

Rasulullah bersabda "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dirosakkan oleh air." Seorang sahabat telah bertanya "Apakah caranya untuk menjadikan hati itu bersinar kembali?" Jawab Rasulullah "Banyakkan mengingati maut dan membaca Al-Quran."

(Riwayat Baihaqi dari Ibnu Umar)


'Amalan kita hanya untuk ALLAH semata-mata, bukan makhluk.

Mengapakah kita perlu menyibukkan diri memperindah 'amalan untuk dipamerkan kepada manusia? Sedangkan penilaian dan penerimaan 'amalan itu hanyalah dilaksanakan oleh ALLAH s.w.t.

Benar kata 'ulama yang dapat difahami seperti berikut: Antara tanda ketinggian ikhlas dan sifat siddiq (benar) itu adalah sudah tiada beza perasaan seseorang itu dengan apa yang dikatakan oleh manusia lain. Apa yang ada pada bashirahnya (pandangan mata hati) adalah untuk mendapatkan penilaian dan penerimaan ALLAH s.w.t.

Banyakkanlah bersyukur atas keizinan yang diberikan ALLAH s.w.t. kepada kita untuk melakukan perkara kebaikan dan ketaatan. Sungguh, kita tiada daya upaya untuk melakukan ketaatan dan menjauhi kemungkaran melainkan dengan apa yang diberikan ALLAH kepada kita.

Keutamaan 'Amalan Yang Berterusan Biarpun Sedikit.

'Aishah r.a. meriwayatkan: Nabi s.a.w. ditanya: "Apakah 'amalan yang sangat dicintai ALLAH s.w.t.?" Baginda menjawab, " 'Amalan yang berterusan walaupun sedikit."

Hadits sahih Riwayat Imam Bukhari. (m.s. 987, Kitab Mukhtasar Sahih Al-Bukhari, Al-Imam Zainuddin Ahmad bin Abdul Lateef Az-Zubaidi, terjemahan ke bahasa Inggeris oleh Dr. Muhammad Muhsin Khan)

Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...