Ulama Benteng

Ulama Benteng

Ahad, 20 Mac 2011

Selamatkah Kita di Mahsyar Nanti?



Assalamu'alaikum, salam mahabbah dan ukhuwwah kerana Allah diucapkan kepada semua sahabat dan rakan pembaca blog saya ini.

Saya memohon maaf kerana sejak akhir-akhir ini, saya kurang mengemas kini catatan di blog ini. Mudah-mudahan, Allah mengurniakan kepada kita kekuatan dan keikhlasan dalam melaksanakan segala macam perkara kebaikan, lebih-lebih lagi dalam usaha menyampaikan ilmu dan kefahaman yang membuahkan taqwa yang amat utuh kepada Allah subhanahu wa ta'ala.


Pada pertemuan kali ini, saya berasa terpanggil untuk memanjangkan satu tulisan sahabat saya, Akhi Razif Fuad berkenaan suasana di mahsyar nanti dan perkara yang dapat membuatkan kita berfikir: adakah kita akan tergolong dalam kumpulan manusia yang selamat di mahsyar nanti?

Berikut adalah catatannya. Insya-Allah, kita berdoa agar ilmu ini menjadi amat berguna kepada kita dalam membina hati, memperkasa amal menuju akhirat. Amat baik juga setelah kita menghadamnya, kita sebarkan kepada saudara-saudari Islam kita yang lain.

***


Selamatkah Diri Di Padang Mahsyar

by Razif Fuad on Tuesday, March 15, 2011 at 12:12pm

Setelah semua mahkluk yang bernyawa di alam nyata ini mati dan hancur binasa, Allah SWT memerintahkan Malaikat Israfil untuk meniupkan angin Sangakala yang hebat itu untuk menghidupkan semula semua mahkluk yang sudah mati Israfil meniup dan berteriak dengan sekuat-kuatnya :

"Wahai nyawa yang telah keluar dari badan,tulang-tulang yang telah reput luluh, tubuh yang telah buruk, urat yang telah putus berkecai, kulit-kulit yang telah pecah hancur, rambut-rambut yang telah luruh! Bangunlah kamu semua untuk menjalani hukuman dari Allah SWT yang menjadi Hakim Besar dan Raja kepada semua raja!"

Maka dengan tiba-tiba mereka pun tegak bangun berdiri. Mereka lihat langit, didapati langit berjalan-jalan, mereka lihat bumi, didapati bertukar wajah, tidak seperti bumi yang dahulu, Dilihat bintang-bintang, semuanya telah berhimpun di satu kawasan dengan padatnya. Dilihat laut terdapat api yang sedang bernyala-nyala diatasnya. Dilihat Malaikat Zabaniah telah berada dihadapan mereka. Dilihat matahari telah hilang cahayanya. Maka sedarlah dan tahulah mereka bahawa mereka berada ditempat yang dijanjikan kiamat. Lantas mereka berkata :

"Inilah dia sebagaimana yang telah Allah janjikan dan inilah menunjukkan kebenaran para Rasul." 

Seperti yang telah Allah sebutkan dalam Al-Quran :

 "Mereka berkata: "Aduhai celakalah kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari tempat tidur kami (kubur ) ?"(Yassin: 52 ) 

Mereka pun keluar dari kubur tanpa pakaian, tidak berkasut dan sebagainya. Mereka bertelanjang bulat tanpa seurat benang pun dibadan.Dalam masa bangkit itu, manusia dalam keadaan bermacam - macam rupa.

01. Sesetengah mereka ada yang berupa kera kerana di dunia mereka suka membuat fitnah kepada orang lain.

02. Ada yang berupa khinzir kerana suka makan rasuah ketika menjalankan hukuman.

03. Ada yang buta mata kerana keterlaluan pada menghukum manusia.

04. Ada yang pekak dan bisu kerana mereka hairan dengan amalan yang mereka lakukan.

05. Ada yang mengalir daripadanya nanah dan darah yang amat busuk dan sentiasa menikam-nikam lidah sendiri. Ini adalah kumpulan ULAMA yang bercakap dan mengajar tetapi perbuatannya tidak sama dengan apa yang diucapkan.

06. Ada pula yang luka-luka seluruh badan kerana suka menjadi saksi bohong.

07. Ada yang telapak kaki mereka terletak di dahi dan terikat kepada ubun-ubun mereka serta menjadi sangat busuk, lebih busuk daripada bangkai. Mereka adalah orang yang sanggup membeli dunia dengan akhirat. ( mencari kemewahan dunia dengan memperalatkan agama.)

08. Ada seperti orang mabuk, rebah ke kiri, rebah ke kanan terhuyung-hayang. Mereka inilah yang sanggup menyimpan harta dari belanjakan ke jalan Allah.

09. Ada yang berkeadaan benar-benar mabuk, orang ini suka bercerita-cerita dalam masjid akan hal dunia.

10. Ada yang berupa khinzir kerana suka makan harta riba.

11. Ada yang tidak bertangan dan tidak berkaki. Mereka ini suka menyakiti orang-orang sekampungnya.

12. Ada yang berupa khinzir kerana mereka mempermudah-mudahkan sembahyang (lalai dalam sembahyang)

13. Ada pula yang bangkit dengan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking yang sentiasa mengigit-gigit dan menyengat-nyengat. Mereka ini di dunia payah hendak mengeluarkan zakat.

14. Ada yang berkeadaan di mana darah yang amat busuk sentiasa keluar dari mulut mereka. Orang ini suka berbohong dalam perniagaan.

15. Ada yang sampai terasing daripada manusia serta badannya sangat busuk dari bangkai. Mereka ini suka menyembunyikan maksiat kerana takutkan manusia, tidak takut pada Allah.

16. Ada yang terpotong halkum, keadaannya tercerai dari leher. Orang ini selalu sanggup untuk bersaksi bohong.

17. Ada yang bangun dari kubur tiada berlidah dan mengalir darah busuk dari dalam mulutnya. Orang itu malas mengucap kalimah syahdah.

18. Ada pula yang berjalan dengan kepala di bawah dan kaki di atas langit. Darah dan nanah sentiasa mengalir dari kemaluan mereka. Mereka itu suka berbuat zina semasa hidup.

19. Ada yang berkeadaan muka hitam dan perutnya penuh dengan api neraka. Mereka ini suka memakan harta anak yatim secara zalim.

20. Ada pula yang bangun dengan mengidap penyakit kusta dan sopak. Mereka inilah yang derhaka terhadap kedua ibu bapanya.

21. Ada yang gigi mereka seperti tanduk lembu, lidah mereka terjelir hingga ke perut, najis dan kencing sentiasa keluar dari perut mereka. Mereka adalah orang yang suka meminum arak.

Semoga kita tergolong dalam golongan yang segera menginsafi diri dan bertaubat di atas dosa dan pengkhianatan yang dilakukan terhadap sesama manusia.


PENGHUNI MAHSYAR MERAYU DIPERCEPATKAN HUKUMAN 

Satu pertanyaan timbul dikalangan ahli Mahsyar, iaitu berapa lama mereka mesti berada di padang mahsyar ?. Tidak siapapun yang tahu. Perit derita dialami berada di situ, dalam tangis dan keluhan yang tidak berhenti-henti namun mereka tetap dalam keadaan membisu tanpa sepatah kata, dalam keadaan tidak tahu hendak mengadu kepada siapa. Mereka amat lapar tanpa sebutir makanan yang mengisi perutnya, tanpa setitik air yang membasahi tekaknya sejak sekian lama, malah sama sekali tidak pernah merasai hembusan angin yang boleh memberikan sedikit kelegaan.

Berdiri terpacak dengan kedua belah kaki tanpa berganjak setengahnya pula berdiri dengan kepala ke bumi, mereka berkeadaan demikian selama 300 tahun akhirat. Suatu jangka masa yang tidak lagi diukur dengan peredaran bulan atau matahari kerana matahari sudah tidak beredar seperti di dunia dahulu. Sesaat pun manusia tidak akan tahan dalam pancaran matahari di atas kepala, betapalah hingga 300 tahun ukuran akhirat. Saidina Hasan r.a menjelaskan bahawa satu hari di bumi mahsyar itu bersamaan 50,000 tahun, setahun mengandungi 365 hari dikali dengan 50,000 tahun dan dikalikan pula dengan 300 tahun akhirat, dengan demikian penghuni mahsyar berdiri selama kira-kira lima ribu juta tahun.

Waktu yang begitu panjang itu hanya sekadar suatu tempoh bagi Allah SWT membiarkan manusia di bumi mahsyar, suatu tempoh deraan yang tidak tertanggung oleh manusia sementara menuggu hari perhitungan amal. Berdiri dalam berhimpit-himpitan seperti yang diibaratkan oleh Rasululluah s.a.w laksana anak-anak panah yang disumbatkan ke dalam bakul dengan bersesak-sesak. Demikianlah penghuni mahsyar berhimpit padat sehingga tidak ada ruang untuk bernafas, menahan dahaga bagaikan terbakar rengkung dan rasa lapar yang tidak dapat dibayangkan lagi.

Di kala itu tiba-tiba Allah SWT perintahkan seluruh penghuni mahsyar supaya berpaling kearah neraka. Ini arahan pertama dari Allah SWT kepada ahli mahsyar setelah mereka tidak dipedulikan selama 300 tahun, tidak dipedulikan oleh Allah sudah merupakan azab buat mereka, betapa pula apabila mereka diarah menghadap ke arah neraka yang apinya menjulang, dengan arahan itu tidak seorang pun yang dapat berpaling dari neraka kecuali mereka yg mendapat rahmat Allah.

Ketika sedang terlalu dahaga, datang malaikat Zabaniah membawa air untuk mereka, pada mulanya ahli mahsyar bergembira tetapi malangnya air itu tersangat panas sehingga apabila mangkuk air itu didekatkan ke mulut ahli mahsyar, lantas daging muka mereka luruh berguguran kerana air yang dibawa oleh malaikat Zabaniah terlalu panas. Muka mereka hanya tinggal tengkorak yang hangus.

Demikianlah Allah SWT menunaikan janjinya bahawa Tuhan akan menjadi raja yang memerintah pada hari akhirat, suatu hari yang amat digeruni oleh para malaikat. Malangnya hari itu telah dilupai oleh para raja dan pemerintah di dunia, sehingga mereka melakukan kezaliman yang besar apabila enggan melaksanakan hukum dan peraturan Allah

Ketika Allah SWT melimpahkan rahmat-Nya di dunia kebanyakan manusia ambil peduli. Allah SWT berfirman melalui Rasul-Nya menyatakan bahawa kasih sayang Allah mengatasi kemarahan-Nya, dengan sifat-Nya yang Maha Halus dan Maha Penyantun, manusia dirayu dengan penuh kasih sayang agar beriman dengan Allah dan hari akhirat tetapi tidak ramai yang menghiraukan rayuan Allah.

Pada hari Mahsyar tibalah masanya bagi Allah membuktikan peringatannya tentang bahaya hari akhirat bagi mereka yang mendustakannya. Mahsyar bukanlah hari pembalasan yang sebenar. Ia hanya sekadar suatu perhimpunan sementara menunggu perhitungan amal. Namun kebanyakan ahli mahsyar mengeluh tidak tahan lagi berada lebih lama di sana.

Dalam keletihan yang tidak terhingga dan rasa lapar dahaga yang menghiris kerana jutaan tahun (menurut ukuran masa) tidak ada sebutir makanan atau setitik air yang masuk ke perutnya. Ketika itu kedengaran di kalangan mereka yang berkata:

"Tidak adakah di kalangan kita yang boleh mengadu dengan Tuhan agar disegerakan hukuman". 

Ada juga terdengar suara di kalangan ahli mahsyar yang memberikan cadangan agar berjumpa Nabi s.a.w.. Ketika inilah baru mereka ingat akan Nabi s.a.w, ketika inilah baru mereka ingat agar berjumpa Nabi, walaupun semasa di dunia dahulu mereka langsung tidak menghiraukan seruan nabi, malah ada yang mendustakan dan memusuhi Nabi serta membuat tuduhan terhadap nabi sebagai ahli sihir, orang gila dan sebagainya.

Ketika itu, kebanyakan para Nabi enggan menerima rayuan mereka sambil berkata:

 "Bahawa hari ini masing-masing membawa diri, nafsi-nafsi, urusan aku terlalu banyak dan tidak sempat untuk memikirkan hal orang lain. Hari ini adalah hari bagi tuhan memperlihatkan kemurkaan-Nya, belum pernah Tuhan marah sedashyat hari ini". 

Akhirnya mereka berjumpa dengan Nabi Muhammad s.a.w dan meminta agar diri mereka diberi syafaat, Nabi memberikan syafaatnya sebagaimana yang pernah dijanjikan , tetapi hanya kepada orang-orang tertentu yang pernah mengikat perjanjian dengan Allah dengan keimanan yang tinggi dan amal soleh . Nabi Muhammad s.a.w telah diizinkan oleh Allah SWT sebagaimana yang tersebut di dalam Surah Thahaa ayat 109 yang bermaksud...

"Pada hari itu tidak berguna syafaat kecuali (syafaat) orang hanya Allah Maha Pemurah telah memberi keizinan kepadanya, dan Dia telah meredhai perkataannya". 

Menurut Imam Al-Ghazali bahawa mana-mana orang yang berumur panjang, sedangkan dia terlalu teruk menanggung sabar kerana ujian keimanannya terhadap Allah, sabar dari segala runtunan hawa nafsu ,sabar menghadapi ancaman seteru-seteru Allah , maka bagi orang itu akan terasa pendek masa yang dilalui pada hari Mashyar.

Justeru orang-orang yg beriman dan patuh kepada semua suruhan Allah serta menghindari segala pantang larang dari perkara-perkara yang haram ,maka banyak masalah yang ditempuhinya , kesukaran dan berbagai ujian kerana mentaati suruhan Allah . Apabila manusia dalam sengsara akan menjadikan manusia terasa terlalu lama hidup di dunia. Sekiranya dia berhati sabar menempuh segala halangan dan cubaan ,maka wajarlah ia menerima rahmat dari Allah dengan menjadikan masa yang singkat sewaktu berada di Mashyar.

Hal-hal inilah yang menjadi pendorong dan semangat terutama kepada mereka yang berjihad dalam harakah Islamiah ,kerana berada dalam gerakan Islam itu pasti akan menempuh berbagai ujian,dimusuhi dan dibenci oleh orang-orang yang tidak senang. Disebabkan menyokong gerakan Islam , akibatnya dia menerima berbagai sekatan,dihalang dari menerima bantuan,dicerca , dipulau dan dimaki.

Namun kesemua itu akan menjadi suatu yang mendatangkan rahmat kepadanya di mashyar kelak, apabila dia sabar atas segala rintangan itu.Ketika manusia diperam dan dijeruk di dalam lautan keringat dan airmata pada hari Mashyar, maka Allah kurniakan rahmat terhadap mereka dengan menjadikan jangka masanya singkat di bumi Mashyar.Walhal bagi orang lain yang tidak mendapat rahmat dan syafaat , tetap merasai suatu jangka masa sehingga ribuan juta tahun.

Orang-orang yg beriman sering memikirkan kesengsaraan hari mashyar yang deritanya tidak terperi, dia sedar bahawa sebagai manusia yang lemah tidak mampu menanggung azab yang begitu lama di bumi mashyar, justeru itu dia sanggup menanggung kesusahan yang sebentar di dunia semata-mata kerana hendak mentaati segala perintah Allah dan menjauhi apa jua larangan-Nya, serta memperjuangkan agama-Nya agar ia sentiasa terbela walaupun ramai di kalangan manusia yang membencinya.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud;

"Kepada orang mukmin yang menanggung sengsara kerana beriman dengan Allah SWT , maka ia akan diringankan seperti lebih ringannya dia melakukan solat fardhu semasa di dunia". 

Oleh itu selagi umur masih ada sayugialah orang-orang mukmin itu berfikir dan berusaha ,samada dia benar-benar merasa gerun dengan hari mashyar . Adakah dia memilih ingin rehat di hari mashyar atau hendak membuang umur dan membazirkan waktu dengan sia-sia didunia ini.

2 ulasan:

  1. As'salaualaikum , subhanaAllah terima kash atas perkongsian kepada saya yang lemah ini . MUdah-mudahan kita mendapat petunjuk dan hidayat dari ini semua agar sentiasa ingat kepadaNya dan melakukan suruhanNya dengan ikhlas keranNya . walahualam .

    BalasPadam
  2. Wa'alaikumussalam w.b.t.

    alhamdulillah, dengan izin Allah jua setiap kebaikan yang berlaku ini,

    untuk selamat berjalan menuju akhirat, marilah bersama2 kita sentiasa mendampingi para 'ulama yang berada atas landasan majoriti 'ulama umat Islam, dan dalam bidang 'aqidah, mereka adalah 'ulama kalangan 'Ashairah dan Maturidiyah.

    Allahumma aamiin,

    sama-sama kita terus saling mengingati.

    BalasPadam

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...