Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Isnin, 13 Jun 2011

Jom Bersedia dari Awal, dari Sekarang

Gambar kenangan semasa aktiviti 'whaling' di OBS Lumut, Disember 2010

Jom bersedia dari awal, dari sekarang!

Pesanan ini datang bergema-gema, menyahut-nyahut dalam hati, pada telinga, pada pemikiran saya. Kebetulan sekarang musim peperiksaan. Sibuk dibuatnya persiapan yang kena dilaksanakan. Bilik menjadi lebih meriah dengan susunan kertas nota dan sebagainya.

Mengapa perlu tunggu hingga saat akhir?

Bukankah dalam keadaan akhir-akhir, kita mudah menjadi cemas, tergesa-gesa, kesuntukan masa yang akhirnya menyebabkan kualiti yang tidak memuaskan?

Saya dapat merasai perkara ini ketika melaksanakan persiapan sebegini. Untuk mendapatkan kefahaman yang mantap untuk menjawab soalan peperiksaan dengan cemerlang, pastinya masa yang agak panjang diperlukan untuk membaca dan menghadam nota tersebut.

Begitulah juga pada hakikat yang lebih utama, kita bersedia untuk dijemput oleh malaikat Izrail datang mencabut nyawa. Kita bersedia dari awal. Dari sekarang! Insya Allah, kita punyai masa yang panjang dan secukupnya untuk membawa sebaik-baik bekalan untuk bertemu Allah.

Ya Allah, hamba ini penuh kefaqiran dan kehinaan memohon bantuan-Mu agar segala usaha ini dipermudah dan diberkati. Hamba tiada upaya, melainkan apa yang Kau pinjamkan... Insya-Allah hamba laksanakan sebaik mungkin, semampu yang boleh...


......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...