Ulama Benteng

Ulama Benteng

Isnin, 13 Jun 2011

Kita Tetap Hamba-Nya

Salam mahabbah kepada semua sahabat para pembaca blog saya ini,

Mudah-mudahan sentiasa sahaja Allah mengampuni kita, merahmati kita, dan membimbing segala urusan kita.

Catatan saya ini ringkas sahaja. Sebagai pencetus fikiran.

Saya mengamati, bahawa kehidupan ini tak lepas daripada bermacam-macam ujian. Pada sesuatu tahap, kita tersedar yang hampir kebanyakan manusia, termasuk kita semua, telah terperangkap untuk memenuhi tuntutan keperluan dan kemahuan di dunia ini semata-mata sahaja. Kita terlupa bahawa dunia ini hanyalah sebagai satu medan ujian, satu medan persiapan, satu jambatan untuk menuju akhirat, satu ladang tanaman yang dituai hasilnya di akhirat sana nanti. Maka, amat rugilah sangat-sangat jika segala kesusahan yang ditanggung di dunia ini adalah untuk dunia ini semata-mata sahaja.

Allahu Allah... benarlah apa yang disabdakan Nabi kita tercinta shollallahu 'alaihi wa sallam bahawa tidak ada kehidupan yang sebenar, melainkan di akhirat sana nanti.

Ya Allah, kami para hamba-Mu ini benar-benar memohon agar kami tidak dipalingkan daripada memerhatikan, menumpukan usaha kami kepada penyempurnaan kejayaan di akhirat sana nanti sebagai kehidupan yang sebenar. Jadikan kami insan-insan yang benar-benar mencintai akhirat.

Sahabat-sahabat pembaca yang dirahmati Allah,

Dalam banyak kesempitan hidup yang datang bertamu pada sekelian kali, jangan kita mudah hilang semangat, cepat berputus asa. Kita ingatkan diri kita bahawa sesungguhnya ingatan, pengetahuan, bantuan Allah sebagai Tuhan kita sentiasa sahaja terlalu dekat kepada kita. Tiada apa yang menghalangi kita daripada merasai kehadiran bantuan dan rahmat Allah kepada kita melainkan kekotoran yang masih berselaput pada hati.

Allah, Allah, Allah. Permudahkan segala urusan penghambaan para hamba yang fuqoro ini.

Sahabat-sahabat pembaca yang dikasihi kerana Allah,

Teruskan perjalanan kita meniti jalan akhirat ini. Sungguh, kian hari yang berlalu, kian kita menghampiri pertemuan yang dijanjikan itu.



....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...