Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Sabtu, 22 Jun 2013

KPI berbeza dalam pengabdian diri kepada Allah

KPI berbeza dalam pengabdian diri kepada Allah

- Sebahagian orang yang lebih kenal Allah, lebih halus jiwa, lebih teliti perjalanan ruhaniyah mereka:

   - perkara yang makruh sekalipun sudah dilihat dirasakan begitu berat seumpama perkara makruh itu adalah dosa. (Maka apatah lagi dosa yang jelas dosa, maka mereka sangat menjauhi dosa).

  - perkara yang mandub (perkara yang jika dikerjakan akan dapat pahala, jika tidak dibuat tidak ada apa-apa kesan) sekalipun sudah dilihat dirasakan seumpama perkara yang wajib, jika terlepas mereka merasai penyesalan. (Maka apatah lagi ibadah dan perintah yang jelas wajib, maka mereka benar-benar menjaga kualiti ibadah yang wajib).

  - itulah, semua ini banyak balik bergantung kepada persediaan dan tahap individu-individu.

  - kesiapsiagaan, berhati-hati dan sangat cermat untuk menjauhi permulaan dosa, menjauhi angan-angan dan keinginan melakukan perkara sia-sia, makruh dan dosa: in syaa Allah sikap ini akan lebih menyelamatkan diri, membina benteng yang lebih kukuh daripada terjerumus kepada kemaksiatan.

  - sungguh, selagi mana kita bernyawa, selagi itulah akan sentiasa ada ujian. Syaitan tidak akan berhenti dan berputus asa untuk memperdaya, merosakkan ibadah dan akidah, menyesatkan kita. Jika perkara besar tidak berjaya, maka cubaan berterusan akan diteruskan oleh syaitan untuk menyesatkan manusia dengan perkara lebih kecil dan tipu daya rayuan adalah lebih licik.

Semoga Allah sentiasa memelihara dan mengurniakan bantuan dan kekuatan kepada kita, mudah-mudahan kita sentiasa hidup hati dengan majlis ilmu, bergaul dengan orang-orang soleh, padat jadual harian dengan perkara bermanfaat, cari suasana yang menghidupkan iman.

Ya Allah, berikan kami kesudahan hidup atas pegangan aqidah yang sohihah, husnul khotimah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...