Ulama Benteng

Ulama Benteng

Selasa, 30 Jun 2009

Mujahadah Merebut Kasih Sayang ALLAH s.w.t.

Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Antara formula untuk mendapat kasih sayang dan perhatian daripada ALLAH Yang Maha Penyayang adalah dengan memperbanyak 'amalan sunat dan menjauhi perkara yang tidak disukai ALLAH s.w.t. (perkara makruh).

Apa yang jelas, tahap ini sudah berada di atas tahap biasa, iaitu melakukan perkara yang wajib dan meninggalkan perkara yang haram.

Perkara ini bertepatan dengan apa yang kita terima daripada Tuan Guru Al-Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam dalam kuliah beliau yang dapat difahami seperti berikut:

Orang yang lebih tinggi tahap 'arif billahnya, 'amalan sunat sudah menjadi 'amalan wajibnya, manakala 'amalan wajibnya sudah terbiasa sangat dilakukan.


Daripada pensyarah tahfiz al-Quran kita di Kuala Kubu Bharu:

"...mesti tabah dan cekal. Perkara yang ALLAH tak suka jangan sesekali buat. Perempuan terutamanya. Kalau bukan tujuan pernikahan, mestilah menjauhinya bersungguh-sungguh."

Menjauhi perhubungan lelaki-perempuan luar nikah harus difahami bahawa perkara ini mendapat keringanan bagi keadaan yang sememangnya tidak dapat dielakkan. Dalam keadaan apabila tiada komunikasi antara lelaki-perempuan, mudarat yang berlaku lebih besar daripada manfaat, maka keringanan diberikan. Laksanakan komunikasi tersebut sekadar mencukupi keperluan, dan tidak terjatuh kepada perkara yang jelas haram.

Bagi mereka yang benar-benar ikhlas untuk memelihara ayat-ayat suci ALLAH s.w.t., perkara ini sewajarnya dititkberatkan kerana ayat-ayat ALLAH tidak layak untuk berada dalam hati mereka yang mencampuradukkan kesucian dan ketidaksucian.

Daripada Dr. Shafi'e Al-Muqri dalam salah satu kursus beliau dapat difahami seperti berikut:

Dengan melaksanakan perkara sunat dan menjauhi perkara makruh, ALLAH akan menambahkan kasih sayang-Nya kepada kita, memudahkan usaha untuk mengingat ayat-ayat al-Quran.

Semoga beroleh manfaat daripada sedikit catatan ini. Bersama-sama kita berusaha meningkatkan kualiti dan kesucian pengabdian diri kita kepada ALLAH s.w.t.

Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...