Ulama Benteng

Ulama Benteng

Khamis, 2 Januari 2014

Antara Tanda Kemuliaan Lelaki dan Wanita Muslimah

Antara tanda kemuliaan seseorang lelaki muslim itu dalam ketaatan beliau kepada Allah:

integriti dan kerapian beliau dalam menjaga pandangan mata. Beliau memandang hanya kepada perkara yang sunat, harus, halal, wajib.

Antara tanda kemuliaan seseorang perempuan muslimah itu dalam ketaatan beliau kepada Allah:

integriti dan kerapian beliau dalam menjaga pemakaian

- menurut panduan syariah, tidak menampakkan warna dan bentuk aurat/tubuh, tudung tidak menampakkan rambut, bentuk telinga, dan bentuk dada (mohon maaf: lebih jelas jika disebutkan sebagai buah dada), baju-kain-seluar tidak ketat atau tidak menggunakan kain licin/melekap menampakkan bentuk pinggang, bahagian belakang (mohon maaf: lebih jelas jika disebutkan sebagai punggung), bentuk paha dan betis, tidak mengenakan corak dan warna yang menarik perhatian orang, tidak mengenakan wangian yang menarik perhatian lelaki ajnabi lain, tidak berjalan dalam keadaan yang menarik perhatian pandangan orang lain, tidak bercakap dengan keadaan manja serta perkara-perkara lain yang mengundang fitnah dan mendedahkan kepada punca dosa kepada orang lain.

integriti dan kerapian beliau dalam menjaga mulut dan lidah

- tidak bercerita belakang berkenaan perkara yang tidak baik dan tidak disenangi oleh subjek (individu yang jadi bahan) - walaupun benar, itu adalah ghibah (umpatan) yang berdosa tidak diampunkan Allah, melainkan subjek ghibah yang memaafkannya, dan jika perkara yang dikatakan itu adalah tidak benar - itu adalah fitnah yang juga berdosa.

Semoga Allah memberikan kefahaman kepada kita, memberikan kekuatan kepada kita untuk sentiasa membaiki diri, bertaubat, membetulkan kesilapan-kesalahan kita, untuk kita terus semakin hampir dalam mentaati-Nya. (Terutamanya kepada diri saya si penulis yang lebih jauh memerlukan pembaikan diri)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...