Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Selasa, 7 Januari 2014

Orang awam - ialah orang yang tidak mendalami sesuatu bidang ilmu tertentu

Orang awam - ialah orang yang tidak mendalami sesuatu bidang ilmu tertentu

Sebagaimana diajarkan oleh Prof Wan Suhaimi Wan Abdullah dalam radio IKIM Fm rancangan Tafaqquh Fiddin sebentar tadi, orang awam itu boleh dirujuk kepada dua (susun atur perkataan penulis):

1) Orang yang tidak berpendidikan
2) Orang yang berpendidikan, tetapi tidak menguasai/mendalami sesuatu bidang ilmu yang sedang dibincangkan, maka orang yang berpendidikan itu dikira orang awam dalam bidang tersebut. Sebagai contoh, orang yang hanya berpendidikan dan menguasai ilmu hadits, tetapi tidak menguasai dan mendalami ilmu akidah, maka dia adalah orang awam dalam ilmu akidah.

***

Maka secara umum juga pengajaran kepada kita: rujuklah tokoh yang sepatutnya untuk berbicara dalam topik-isu tertentu, yakni tokoh yang merupakan ahli dalam bidang tersebut dan mendalaminya. Jangan terus dipukul rata kerana mustahil ada individu yang mampu menguasai dan menjadi pakar dalam kesemua bidang ilmu yang wujud.

Catatan peribadi saya: insaf. Sedar dan tahu diri sebagai orang awam yang awam, terlalu melaut luas tak bertepian kejahilan diri, hanya tahu percikan-percikan ilmu sahaja, itu pun yang dipinjamkan Allah.

Mudah-mudahan Allah jadikan kita berilmu, dengan ilmu yang bermanfaat yang menjadikan kita semakin berakhlak dan beramal dengan kejernihan jiwa.

اللهمّ صلّ على سيّدنا محمّد وعلى آله وصحبه وسلّم
اللهمّ اختم لنا بحسن الخاتمة
اللهمّ ثبّت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك
اللهمّ ادخلنا الجنّة بغير حساب ولا سابقة عذاب
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Jemput ziarah: http://ikhwanzhaki.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...