Ulama Benteng

Ulama Benteng

Isnin, 7 Disember 2020

Sejarah dan Perkembangan Ilmu Akhlak

Nota ini disusun semula oleh saya, Mohd Ikhwan bin Ahmad Zhaki, pelajar PBJJ FPI UKM 2019/2023, berdasarkan nota yang disediakan pihak Fakulti. Hakcipta adalah milik mereka. Tujuan saya semata-mata untuk mengambil faedah ilmu dan kebaikan-kebaikan yang ada. Semoga Allah merahmati.

SEJARAH PERKEMBANGAN ILMU AKHLAK

  Kita meneliti akhlak sebagai suatu disiplin ilmu yang penting dan tersendiri termasuk definisi, skop kajian dan sejarah perkembangan ilmu tersebut.

  Ilmu akhlak merujuk kepada ilmu yang meneliti tentang teori, teknik dan proses untuk menjana hal-hal kejiwaan seperti rasional, marah dan syahwat supaya berfungsi dengan sederhana dan harmoni dalam jiwa seseorang manusia.

 

Definisi Ilmu Akhlak

  Ilmu Akhlak Merujuk Kepada Ilmu Yang Dapat Menempa  Suatu Bakat Atau Disposisi Yang Baik Dalam Jiwa Seseorang.

  Imam Al-Ghazali: Ilmu Yang Mengkaji Persoalan-persoalan Tentang Bagaimana Manusia Dapat Membentuk Suatu Keadaan Kejiwaan Yang Dapat Melahirkan Tingkah Laku Yang Baik.

  Al-Shirwani: Ilmu Mengenai Kebaikan Dan Keburukan  Kejiwaan Serta Cara-cara Untuk Mencapai Kebaikan  Dan Menghindarkan Keburukan Tersebut

  Maka, Kajian Ilmu Akhlak Adalah Kajian Tentang  Dimensi Kejiwaan  Yang Merangkumi Ransangan, Kekuatan  dan Hal-hal Kejiwaan  Manusia.

 

Skop Kajian Ilmu Akhlak

Fokus kajian disisplin ilmu akhlak adalah:

  Konsep jiwa dan disposisi jiwa manusia serta kepelbagaian kekuatan jiwa manusia

  Konsep kebaikan (al-fada’il) dan keburukan (al-radza’il) serta hubungan konsep tersebut  dengan pelbagai kekuatan jiwa manusia

  Pendidikan akhlak ataupun teori-teori tentang  bagaimana cara untuk menjana suatu disposisi yang baik dalam jiwa seseorang manusia

  Konsep kebahagiaan

  Isu kesihatan mental

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...