Ulama Benteng

Ulama Benteng

Ahad, 6 Disember 2020

Usul Fiqh : Qiyas

 

Nota ini disusun semula oleh saya, Mohd Ikhwan bin Ahmad Zhaki, pelajar PBJJ FPI UKM 2019/2023, berdasarkan nota yang disediakan pihak Fakulti. Hakcipta adalah milik mereka. Tujuan saya semata-mata untuk mengambil faedah ilmu dan kebaikan-kebaikan yang ada. Semoga Allah merahmati.

AL-QIYAS

 

TAKRIF QIYAS

Pada bahasa

       Persamaan:  (i) hissiyyahqiyas sesuatu ke atas sesuatu = menyamakan dengannya (ii) macnawiyyah – seseorang itu diqiyaskan ke atas seseorang = menyamakannya pada semangat dan kemuliaan

       Taqdir : Mengetahui kadar sesuatu perkara dengan perkara yang lain – sukat baju dengan meter

       Kedua-duanya sekali: Aku mengqiyaskan perbuatan dengan perbuatan = aku kadarkannya dan samakannya

 

Pada istilah

       Persamaan hukum furuk dengan asal kerana terdapat persamaan pada cillah

 

RUKUN QIYAS

       Asal = tempat bergantungnya hukum yang sabit dengan nas atau ijmac

       Furuc = ‘tempat’ tiada padanya nas atau ijmac

       cIllah = sifat yang dibina hukum asal ke atasnya

       Hukum asal = hukum syarak yang terdapat pada asal dan ingin dipindahkan ke furuc

 

Contoh

       Dadah memabukkan = arak. Apabila arak diharamkan, maka hukum dadah juga adalah haram

       Arak @ asal

       Dadah @ furu

       Memabukkan @ cillah

       Haram @ hukum asal

 

SYARAT-SYARAT QIYAS

       Asal

       Hukum asal

       Furuk @ cabang

       cIllah

 

Asal : Bukan furuk/cabang @ sabit melalui nas atau ijmak

Hukum asal:

       Sabit melalui al-Quran, al-Sunnah, ijmak

       ‘Illah boleh ditanggap oleh akal

       Boleh diaplikasi pada masalah cabang

       Tidak terkemudian daripada hukum furuc sekiranya hukum furuc tidak ada dalil lain selain qiyas

       Tidak dimansukhkan

 

Furuk @ cabang

       Tidak mempunyai dalil tersendiri – nas @ ijmak

       cIllah yang terdapat pada furuc sama seperti yang terdapat pada asal

       Tidak wujud terlebih dahulu daripada hukum asal

 

cIllah

       Jelas dan terang – boleh dipastikan ‘kewujudannya’ pada asal dan furuk

       ‘Illah merupakan petanda dan pengenal kepada kewujudan hukum

       Tidak menjadi pengenal jika tidak dapat ditanggap oleh pancaindera

       Cth : memabukkan pada pengharaman arak

       Sifat yang mundhabit – tertentu dan terbatas @ tidak berubah dengan perubahan masa dan individu

       Cth : Sifat bunuh yang menghalang pembunuh daripada menerima pusaka, memabukkan pada pengharaman arak

       Asas qiyas ialah persamaan antara asal dan furuk – ‘illah mesti tertentu

 

       Sifat yang munasabah bagi hukum – zann yang kuat terealisasi hikmah daripada pensyariatan hukum

       Bunuh dengan sengaja merupakan sifat yang sesuai dikenakan qisas – merealisasi hikmah menjaga jiwa

       Sifat yang tidak ada munasabah @ tardiyy tidak boleh menjadi ‘illah – warna, kecairan, rasa arak

       Menjangkaui masalah yang lain – tidak terbatas pada asal sahaja

       Asas qiyas ialah persamaan antara asal dan furuk

       Jika terhad kepada asal –> tiada qiyas

       Buih sebagai ‘illah pengharaman arak

       Tidak bertentangan dengan nas dan ijmak

       Pensabitan hukum ialah sama ada melalui nas ataupun ijmak – bukan cillah

       Cth : berpuasa sebagai permulaan kepada kaffarah persetubuhan yang dilakukan oleh seorang raja pada siang hari Ramadhan

       عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ أَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ فَقَالَ هَلَكْتُ فَقَالَ وَمَا أَهْلَكَكَ قَالَ وَاقَعْتُ امْرَأَتِي فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ فَأَعْتِقْ رَقَبَةً قَالَ لَيْسَ عِنْدِي قَالَ فَصُمْ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ قَالَ لَا أَسْتَطِيعُ قَالَ فَأَطْعِمْ سِتِّينَ مِسْكِينًا

 

KEHUJAHAN QIYAS

       Jumhur ulama : Harus pada akal serta wajib beramal dan berhujjah dengannya

       Syicah Imamiyyah, Nazzam dan al-Zahiriyyah : Tidak hujah

 

Hujah jumhur(‘aqliyy):

·       Qiyas bukanlah suatu yang mustahil untuk berlaku dan yang demikian itu harus pada akal, justeru, qiyas harus berlaku

 

·       فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ

 

o   Perintah – ictibar  = perpindahan dari sesuatu kepada yang lain.

o   Qiyas = pemindahan hukum dari asal kepada furuc – makna ictibar ialah melintas, melampaui dan berpindah dari sesuatu kepada sesuatu yang lain.

o   Qiyas juga melampaui daripada hukum asal kepada kepada furuc, maka ia turut termasuk dalam perkara yang diperintahkan dan wajib beramal

 

·       كَيْف تَقْضِي قَالَ بِكِتَابِ اللَّه قَالَ فَإِنْ لَمْ تَجِد فِيهِ قَالَ فَبِسُنَّةِ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَإِنْ لَمْ تَجِد فِيهَا وَلَا فِي كِتَاب اللَّه قَالَ أَجْتَهِد فَقَالَ الْحَمْد لِلَّهِ الَّذِي وَفَّقَ رَسُول رَسُوله لِمَا هُوَ مِنْ رَسُوله

 

o   Rasul (s.a.w) memperaku Mucaz untuk berijtihad pada perkara-perkara yang tidak ada nas – termasuk qiyas. Kebenaran berijtihad bagi mengeluarkan hukum yang diberikan ini  menunjukkan bahawa qiyas adalah seperti al-Quran dan al-Sunnah – wajib beramal dengannya sama seperti wajib beramal dengan al-Quran dan al-Sunnah

 

       Para Sahabat r.a telah beramal dengan qiyas tanpa bantahan – IJMAK

 

       Had peminum arak – Saidina Ali berkata : siapa yang minum arak maka dia mabuk, siapa yang mabuk maka dia merepek, siapa yang merepek, maka dia berdusta dan melakukan fitnah – qiyas peminum arak kepada had orang yang membuat fitnah

       Pemilihan khalifah – Umar r.a berkata : apakah kamu tidak redha bagi perkara dunia kamu dengan siapa yang diredhai oleh Rasul (s.a.w) pada perkara  agamamu?

 


Hujah al-Zahiriyyah & al-Nazzam (1)


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ

       Allah SWT melarang daripada mengutamakan sesuatu selain daripada al-Quran dan al-Sunnah

       Menerima al-qiyas bererti membelakangkan al-Quran dan al-Sunnah

       Setiap yang dilarang adalah ditegah – batal

 

Bidasan kepada Hujah al-Zahiriyyah & al-Nazzam (1)

       Al-Qiyas beramal dengan al-Quran dan al-Sunnah – diperintah – wajib

       فَاعْتَبِرُوا

       Kisah Muaz bin Jabal

 

Hujah al-Zahiriyyah & al-Nazzam (2)

 

وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ & وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ

       Al-Qiyas = berhujah tanpa ilmu – dilarang

       Setiap yang dilarang adalah ditegah – batal

       Oleh itu, berhujah menggunakan al-qiyas adalah batal dan tidak diterima

 

Bidasan kepada Hujah al-Zahiriyyah & al-Nazzam (2)

        Al-Qiyas bersandarkan kepada ilmu

       Zann seseorang mujtahid bahawa hukum asal terdapat pada furuk – disepakati wajib untuk diamalkan

       Al-Qiyas bersifat zanniyy = wajib diamalkan

 

PEMBAHAGIAN AL-QIYAS

       Aspek CAKUPAN MAKNA yang menyeluruh antara asal dan furuk

       Qiyas al-Awla

       Qiyas al-Musawi

       Qiyas al-Adna

 

       Aspek KEKUATAN HUJAH

       Qiyas jaliyy

       Qiyas khafiyy

 

Qiyas al-Awla

       cIllah pada furuc LEBIH KUAT dalam menentukan hukum daripada cillah asal

       Qiyas memukul ke atas 'ah' kerana memukul lebih munasabah kepada pengharaman daripada mengatakan 'ah'

 

Qiyas al-Musawi

       cIllah pada furuc MENYAMAI dengan cillah pada asal ketika menentukan hukum 

       Qiyas membakar harta anak yatim ke atas memakan hartanya yang diharamkan oleh Allah SWT dengan cillah memusnahkan harta tersebut

 

Qiyas al-Adna

       cIllah hukum furuc LEBIH LEMAH daripada cillah pada asal dalam menentukan hukum 

       Sabitkan riba pada timun yang diqiyaskan kepada gandum – hukum furuc tidak mempunyai cillah sekuat asal kerana asal iaitu gandum tetap haram sama ada cillahnya adalah makanan atau tidak. Ini disebabkan terdapat kemungkinan-kemungkinan cillah yang lain iaitu makanan asasi atau timbangan

 

 

Qiyas jaliyy

       PENAFIAN KESAN perbezaan di antara asal dan furuc ketika menentukan hukum adalah JELAS dan PASTI

       Qiyas hamba perempuan ke atas hamba lelaki untuk dibebaskan

 

Qiyas khafiyy

       TIDAK DAPAT DIPASTIKAN berlakunya penafian kesan perbezaan di antara hukum asal dengan furuc 

       Qiyas membunuh dengan sesuatu yang berat ke atas sesuatu yang tajam dengan cillah membunuh dengan sengaja bagi mensabitkan qisas

 

 

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...