Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Sabtu, 31 Ogos 2013

Awasi Kesan Buruk TV dan Internet

Dalam persiapan untuk memimpin keluarga sendiri kelak, mendapat inspirasi daripada perkongsian syaikh mengenai perkampungan umat Islam yang menjaga biah solehah, secara lebih khusus di perkampungan Derang, Kedah. Tambahan, ada bapa saudara yang tinggal di sana dan pernah saya bertandang ke sana beberapa kali.

Pernah perkampungan tersebut terkenal dengan kampung tanpa televisyen. Saya yakin, ada percaturan dan pertimbangan ulama untuk tidak membenarkan adanya 'tingkap' masuknya perkara yang tidak elok.

Tanpa menafikan ada kebaikan yang dalam siaran TV, tetapi nisbahnya kepada keburukan adalah begitu kecil. Manfaat lebih kecil daripada mudarat.

Jika dilihat dalam konteks hari ini, 'tingkap' keburukan yang lebih luas dan pantas menyebarkan anasir tidak baik (jika tidak dikawal dan ditapis) adalah kemajuan internet.

Buat ibu bapa, jika anak-anak dibiarkan dalam masa yang begitu banyak bersama TV - internet tanpa pengawalan, kita berasa risau akan terbentuknya pemikiran dan sikap mereka yang tidak selari dengan aqidah dan akhlak Islam.

Antara kunci perkongsian ini: kesungguhan dan kerapian pencegahan punca pencemaran minda, tersebarnya kemaksiatan dalam zaman yang banyak fitnah.

Semoga menjadi renungan, panduan demi tindakan kita bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...