Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Sabtu, 31 Ogos 2013

Suasana Tempat Kerja Muslim

## Seronok dan berkongsi gembira+syukur dengan suasana solat berjamaah di tempat kerja ##

- Alhamdulillah, saya bersyukur kerana ditempatkan di tempat kerja yang majoritinya adalah umat Islam. 

- Apa yang menarik yang saya semakin perhatikan dan rasai adalah kemeriahan apabila tiba waktu solat fardhu Zuhur dan Asar.

- Bergeraklah sebahagian staff daripada ruang pejabat dan tingkat masing-masingmenuju ke tempat yang sama, yakni musolla untuk menara/bangunan tersebut.

- 'Meriah' dirasai. 'Berpusu-pusu' orang ke sana. Kerap sesak laluan menuju musolla, panjang baris untuk mengambil wuduk, padat lif menuju musolla. Lebih daripada dua saf untuk jama'ah yang pertama.

- Kadang-kadang ketika bergerak menuju ke musolla, siap berajak-ajak untuk sama-sama berteman menuju ke tempat mulia dan tujuan mulia itu. Kerja ditinggalkan sebentar untuk menyahut seruan yang lebih utama. Waktu solat menjadi particular untuk diawasi.

- Demikian adalah apa yang saya pelajari daripada rakan-rakan saya yang solihin di tempat kerja. Rasa insaf. Lebih 'memukul' keinsafan melihat pengurus, pengurus kanan, technical professional yang lebih tinggi jawatan sendiri begitu menjaga waktu dan solat berjama'ah.

- Demikian suasana tempat dan jenis sahabat-kenalan yang kita gauli banyak beri kesan dan pengaruh kepada agama, ibadah dan akhlak kita.

- Solat adalah tiang agama, dan punyai falsafah yang luas dan begitu mendasar. Jika baik solat, maka baiklah kualiti kerja dan hidup yang lain. (Astaghfirullah, penulis sendiri masih banyak kelalain dan kurang kualiti. Moga Allah ampuni dan bantu untuk islah).

- Solat berjama'ah berikan gandaan 27 kali berbanding solat sendirian.

- Bersegera untuk solat, dan solat berjamaah pada saf bertama adalah ibadah yang sangat besar ganjarannya, dan jika diketahui manusia maka mereka akan sanggup mencabut undi dapatkan giliran laksanakannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...