Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Sabtu, 31 Ogos 2013

Panduan Tentang Keutamaan Dalam Hidup

- Sedikit panduan daripada ulama yang arif tentang keutamaan hidup -

# Seandainya kita tahu usia kita yang masih berbaki hanya 7 hari, maka apakah kira-kiranya jenis ilmu yang akan kita betul-betul tumpu untuk belajar+faham+amal?

# Apakah amalan yang akan kita buat dalam masa 7 hari tersebut?

# Adakah akan kita pergunakan 7 hari yang suntuk itu belajar ilmu bahasa asing yang tidak begitu mustahak? Adakah kita masih sibuk untuk melancong ke negara 4 musim dan menghabiskan masa dengan bergambar di sana-sini?

# Maka begitu pasti, masa 7 hari itu akan dilaksanakan dengan pecutan terakhir dengan ibadah yang utama dan besar gandaannya bagi menyiapkan apa-apa bekalan yang boleh dibawa menuju alam kekal bertemu Allah.

# Oh diri si penulis ini sendiri terutamanya, mengapakah masih lalai dengan setiap pertambahan hari dengan rasa seolah-olah masih akan lama lagi hidup, padahal secara pasti dan hakikatnya setiap hari yang bertambah tidak akan lagi datang kembali, maka semakin bertambah sehari kurangnya pinjaman hari yang berbaki untuk persiapan akhirat, semakin sehari bertambah hampir dengan kematian.

Ya Allah, kami memohon pimpinan dan kekuatan daripada-Mu agar sentiasa kami diingatkan, sentiasa dibantu untuk membaiki kualiti ibadah.

**** Moga diri tidak disibukkan dan ditipu oleh dunia yang nilainya tidak lebih daripada sayap nyamuk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...