Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Isnin, 9 September 2013

Kesusahan Mencari Ilmu - Jadikan Sebagai Motivasi

Kesusahan mencari ilmu - lebih menjadikan kita menghargainya, menjaga, mengamalkannya, lalu mengharapkan keberkatan.

Melihat kembali kesungguhan perjuangan tokoh besar dalam ilmu Islam pada masa lalu, bagaimana mereka bermusafir dalam jarak yang begitu jauh, dalam tempoh yang begitu lama, dengan perbelanjaan yang banyak demi semata-mata menuntut sesuatu ilmu. Kadang-kadang ilmu yang dicari itu tidaklah begitu banyak, dan logik orang awam kita pada hari ini akan menyatakan bahawa perbelanjaan besar tersebut adalah tidak sepadan dengan apa yang kuantiti nak diperoleh.

Tetapi, dilihat dalam sudut positif yang lain, kesusahan semua itulah yang menjadi diri pencari dan pemiliknya begitu menghargai dan menjaga dan seterusnya membawa kepada terbukanya pintu barokah dan kebaikan yang mengalir kepada umat yang hidup selepas mereka.

Kita ingat, bahawa ilmu bermanfaat adalah ilmu yang sentiasa kita perlu berusaha untuk tambah, faham, amal, ulang kaji sepanjang hidup kita. Apa jua rintangan dalam proses tersebut, susah atau senang, lama atau sekejap, belanja besar atau kecil, kesemuanya kita mengharapkan ada barokah, ada redha Allah, adanya kebaikan yang mengalir berterusan.

اللهمّ صلّ على سيّدنا محمّد وعلى آله وصحبه وسلّم
اللهمّ اختم لنا بحسن الخاتمة
اللهمّ ثبّت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك
اللهمّ ادخلنا الجنّة بغير حساب ولا سابقة عذاب
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...