Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Isnin, 2 September 2013

Sedikit Panduan Kepada Ibu Bapa dalam Menddik Anak-anak


Ilmu keibubapaan

- Tadi di pejabat, alhamdulillah pengurus sudi berkongsi pengalaman dan ilmu mereka.

- Budaya begini adalah sihat dalam suasana pejabat. Cakap yang tidak kosong. Memandu kehidupan untuk lebih bermanfaat.

- Banyak kebaikan bergaul, bertukar pandangan dengan mereka yang jauh lebih dewasa dan berpengalaman. Kematangan, cara berfikir dan perspektif in syaa Allah jauh lebih ke hadapan dan sedikit sebanyak kita akan turut terkesan dan terpengaruh.

- Berkaitan kemahiran mendidik anak-anak.

- Saya memang suka jika orang yang jauh lebih dewasa dan berpengalaman berkongsi. Mereka berkongsi atas pengalaman-tindakan-realiti. Bukan anak muda yang masih mentah dan hanya indah atas kata-kata kertas teori.

- Beliau menyatakan, keberkesanan dalam mendidik anak-anak hendaklah melalui contoh atau teladan. Ibu bapa sendiri hendaklah melaksanakannya sebelum mereka menyuruh anak-anak melakukan.

- Anak-anak mendengar/ikut apa yang mereka lihat, bukan semata-mata apa yang disebutkan oleh ibu bapa.

- Sebagai contoh, bagaimana mungkin berkesan bagi si ayah menyuruh anaknya selalu membaca Al-Quran sedangkan dia sendiri tergagap-gagap membaca Al-Quran, bagaimana mungkin berjaya mendidik anak untuk solat pada awal waktu jika si bapa itu sendiri pada waktu azan dilaungkan masa dilalaikan dengan televisyen.

- Ibu bapa perlu jadi ibu bapa yang boleh berkawan dengan anak-anak (yakni dengan maksud boleh dihampiri dengan mudah dan mesra, tetapi ada ketegasan dan dihormati anak-anak) dan tidak sepatutnya menjadi kawan kepada anak-anak (yakni dengan makna hilang hormat anak-anak terhadap mereka).

- Jadi bagaimana dengan kita? Sudah bermula dan sedang bersiap dengan ilmu sebagai ibu bapa? Mudah-mudahan Allah permudahkan.

- Jika mahu anak-anak lembut lidah dan sentiasa mendampingi al-Quran, maka kita selaku ibu bapa (atau bakal) hendaklah sejak sebelum berkahwin lagi sudah lembut lidah dan sentiasa mendampingi al-Quran. Jika mahu anak-anak sentiasa menjaga solat sunat qobliah subuh serta solat fardhu subuh berjama'ah, maka ibu bapa itu sendiri hendaklah memulakan sejak mereka belum diijabkabulkan lagi (supaya sebati dan ringan dilaksanakan).

- Wawasan kita adalah untuk melahirkan dan membesarkan anak-anak yang soleh-solehah sebagaimana yang diperintahkan Allah subhanahu wa ta'ala.

- Penulis yang menulis dan berkongsi ini sendiri menujukan catatan ini kepada diri sendiri, dan semoga berguna catatan ini kepada anda semua. Berikhtiar sebaik yang mungkin, memohon bantuan dan petunjuk daripada Allah, agar sentiasa terarah dan dapat melaksanakan tuntutan agama atas kita.

- Sungguh, Baginda Nabi Muhammad sollaAllahu alaihi wa sallam adalah begitu gembira dengan jumlah umatnya yang begitu ramai, dan sesungguhnya adalah menjadi sumber pahala yang besar dan berterusan melalui anak-anak yang soleh-solehah.

- Semoga Allah perkenankan permohonan kita, dengan keberkatan dan kemuliaan Kekasih-Nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...