Ulama Benteng

Ulama Benteng

Isnin, 9 September 2013

Semakin Membaiki Kualiti Ikhlas

Berusaha ke arah kualiti ikhlas dan sidq yang lebih baik, semakin menjauhi riyak

- Mafhum daripada apa yang diajarkan oleh guru kita dalam membincangkan kitab hikam Imam Ibnu 'Atoillah Sakandary rohimahuLlah: hati yang ikhlas dan menjauhi riyak tidak akan terkesan dengan apa-apa daripada makhluk.

- Kerana makhluk tidak akan memberi apa-apa kebaikan kepada manusia. Hanya Allah yang Maha Memberikan Balasan kepada amalan.

- Mafhum daripada Imam Al-Ghazali rohimahuAllah: manusia ini banyak rosak kerana manusia lain. Sebagai contoh: amalan yang baik menjadi rosak kerana penyakit riyak (kerana mahu dilihat makhluk, mahu mendapat tempat dalam hati manusia), kerana takabbur (merasa diri lebih baik, dan ini berlaku apabila diri sendiri membanding-banding dengan orang lain).

- Dalam ungkapan nasihat yang lain diajarkan kepada kita: kualiti ikhlas yang lebih baik adalah apabila sudah tidak ada perbezaan perasaan yang dialami oleh seseorang sama ada dia dipuji ataupun dia dikeji.

- Semoga Allah membantu kita untuk sentiasa membaiki kualiti niat kita, semakin menjauhi keburukan yang bersarang dalam hati.


اللهمّ صلّ على سيّدنا محمّد وعلى آله وصحبه وسلّم
اللهمّ اختم لنا بحسن الخاتمة
اللهمّ ثبّت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك
اللهمّ ادخلنا الجنّة بغير حساب ولا سابقة عذاب
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...