Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 7 September 2013

Persiapan Nikah: Sederhana Menginsafi Realiti

Sederhana menginsafi realiti

- Petang tadi di pejabat saya berbual panjang dengan sahabat saya yang juga merupakan bekas rakan serumah semasa di universiti.

- Gaya perbualan kami lebih kepada gaya orang lelaki bujang, banyak menjurus kepada persiapan untuk masuk ke fasa baru.

- Ada kami sentuh mengenai ikhtiar mencari calon pasangan melalui khidmat orang tengah.

- Saya bertanya kepada beliau, apakah ciri yang dicari beliau. Beliau menyebut, selain faktor agama yang menjadi keutamaan, kesesuaian calon yang boleh hidup dengan baik dalam kesederhanaan tanpa 'demand' yang tinggi. Lanjut kata beliau, kadang-kadang persepsi masyarakat adalah meletakkan 'expectation' yang begitu tinggi kepada sesetengah posisi kerjaya dalam syarikat tertentu. Mungkin masyarakat ada yang kurang memerhatikan bagaimana kos kehidupan semasa (current living cost) terutama di Lembah Klang yang jika dibandingkan dengan pendapatan yang dikatakan agak tinggi, sebenarnya itu adalah tidak ke mana sangat. Semoga kita terselamat daripada terbelit dalam tipu daya materialistik dunia.

- Saya secara peribadi bersetuju. Jika saya diminta untuk berkongsi pandangan kepada sahabat-rakan saudara-saudari yang dalam ikhtiar mencari calon pasangan hidup, maka saya begitu sepenuh hati menyarankan bahawa faktor agama adalah paling mustahak, di samping tidak menafikan kepentingan dalam realiti sekarang kemampuan dan kesungguhan si lelaki untuk berusaha memenuhi keperluan hidup.

- Kami juga bertukar-tukar idea, bagaimana wajarnya ada kedua-dua elemen berikhtiar secara zohirnya, dan bertawakkal-berdoa kepada Allah secara batinnya. Kedua-dua adalah bergerak seiringan. Kita yakin bahawa soal jodoh adalah rahsia dan dan ketentuan Allah. Tetapi tidak menyebabkan kita menjadi pasif, tidak proaktif dan hanya 'menunggu' datangnya rezeki.

- Antara kayu ukur (walaupun secara tidak mutlak, tetapi tetap menunjukkan sedikit sebanyak) beragamanya seseorang adalah sejauh manakah seseorang itu mendirikan dan menjaga solat. Saya mendapati, Prof Muhaya dalam slot beliau di radio IKIMfm begitu menekankan nasihat kepada pendengar, terutama kepada kaum muslimah untuk menyemak bagaimanakah keadaan calon/bakal suami, adakah dia mendirikan dan menjaga solat. Kita yakin dan bersangka baik bahawa jika seseorang itu menjaga solat fardhu, maka in syaa Allah itu menunjukkan hidupnya iman beliau dan sudah banyak yang selesai dalam aspek lain. Orang yang menjaga solat pasti beliau meyakini kewujudan dan kekuasaan Allah, meyakini kehidupan akhirat yang ada pembalasan baik dan buruk.

- Bicara soal menjaga solat, maka saya terus terpanggil bagaimana alhamdulillah beliau seorang yang begitu menjaga solat, baik secara berjama'ah ketika kami di rumah penginapan, mahupun menghidupkan solat berjama'ah di masjid bandar. Teringat lagi bagaimana basikal dikayuh bersama lampu pada waktu malam. Disokong lagi dengan akhlak beliau yang terpancar. Saya tidak ragu bahawa orang yang jaga solat, in syaa Allah akan ada nur/kelainan pada akhlaknya.

- Perbincangan kami hidup dan agak interaktif, kerana beliau percaya bahawa perkongsian berdasarkan pengalaman-realiti adalah begitu berguna.

Semoga bermanfaat. Bantulah diri kita sendiri dan saudara-saudari kita apa yang mampu untuk sama-sama mencapai hidup yang lebih berkualiti dengan ruh beragama.

اللهمّ صلّ على سيّدنا محمّد وعلى آله وصحبه وسلّم
اللهمّ اختم لنا بحسن الخاتمة
اللهمّ ثبّت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك
اللهمّ ادخلنا الجنّة بغير حساب ولا سابقة عذاب
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...