Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Rabu, 24 Mac 2010

Tangisan Saidina Abu Bakar As-Siddiq r.a.

Para Sahabat ridhwanullah 'alaihim adalah sebaik-baik generasi yang dididik sendiri oleh Baginda Nabi Muhammad s.a.w.


Assalaa mu'alaikum w.b.t.,


Abu Bakar as-Siddiq, sahabat yang terhampir dengan Rasulullah s.a.w. ialah orang yang paling suka mencucurkan air mata ketika membaca Al-Quran. Dikisahkan oleh Al-Bukhari dalam sebuah riwayat, pada saat Baginda s.a.w. gering, Baginda memerintahkan para sahabat untuk bersolat bersama Abu Bakar As-Siddiq r.a.


Namun begitu, Aisyah r.a. menyarankan,

"Sesungguhnya Abu Bakar, kalau dipilih sebagai imam solat, orang-orang tidak akan mendengar suaranya disebabkan tangisannya."

Dalam keterangan lain, Imam al-Baihaqi meriwayatkan, sahabat Rasulullah yang bergelar As-Siddiq ini memiliki sebuah masjid di halaman rumah beliau di Makkah. Di tempat tersebutlah mendirikan solat dan membaca al-Quran.

Pada suatu ketika, seorang wanita musyrikin ta'jub dengan bacaan beliau. Ia lalu mendengar dan melihar sahabat Nabi ini. Terlihatlah Abu Bakar r.a. yang sudah tidak mampu lagi menahan air matanya saat melantunkan ayat-ayat Allah s.w.t. itu.





Doa kita bersama:

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Ya Allah ajarkan kepada kami 'ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada 'ilmu yang Kau ajarkan.

Ya ALLAH, jadikanlah kami, ibu bapa dan keluarga kami serta umat Nabi Muhammad s.a.w. yang lain hamba-Mu yang istiqamah dan ikhlas mentaati-Mu. Jadikanlah akhir hayat kami dalam husnul khotimah dan melafazkan kalimah tauhid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...