Ulama Benteng

Ulama Benteng

Selasa, 15 Jun 2010

Orang Ikhlas Beramal Sudah Menyerahkan Sebahagian Urusannya Kepada Allah


Gambar sekadar hiasan.

Orang yang mengenal ALLAH dengan ma'rifah yang lebih tajam, akan merasai diri mereka seolah-olah lemas berada dalam lautan rahmat dan kasih sayang Allah yang tiada bertepian (secara metaforanya).



Amat bertuah kepada mereka yang ikhlas niatnya dalam setiap tindakan.


Insya-Allah, mereka tergolong dalam kalangan manusia yang sentiasa berbuat kebaikan (al-mushinun). Allah menyatakan, Dia sentiasa bersama dan membantu para hamba-Nya yang ikhlas dan al-muhsinun.


Memulakan setiap tindakan dengan merujuk kepada Allah (memohon bantuan dan petunjuk-Nya), membawa maksud seseorang itu sudah pun menyerahkan sebahagian daripada urusannya untuk dilaksanakan, disempurnakan oleh Allah subhanahu wa ta'ala.


Lihat sahaja, bagaimana Allah sebutkan dalam Al-Quran mengenai orang yang mempunyai niat untuk berhijrah dengan ikhlas, namun dalam perjalanan hijrah tersebut, dia dijemput dengan ajal, maka sesungguhnya sudah tersedia pahala hijrah itu untuk-Nya.


Merujuk kepada Allah pada awal perbuatan juga membawa maksud mengakui hakikat keesaan Allah, kelemahan diri sebagai hamba-Nya, keberhajatan hamba kepada-Nya yang tiada terhingga, dan pastinya ini akan memberikan suntikan motivasi dan kekuatan ruh yang amat istimewa dan luar biasa.


Insafi kehebatan munajat Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam kepada Allah, bagi persediaan peperangan Badar, sehingga dimaklumkan oleh para 'ulama, berjatuhan selendang Baginda shollallahu 'alaihi wa sallam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...