Ulama Benteng

Ulama Benteng

Selasa, 29 Jun 2010

Pencarian Lailatul Qadr Bermula Sebelum Ramadhan Lagi



Gambar hiasan.


Alhamdulillah, sekarang kita berada dalam bulan Rejab.

Insya ALLAH selepas itu akan tiba Sya'ban, disusuli bulan teragung dalam kesemua 12 bulan, ya'ni Ramadhan.

Terlintas dalam fikiran saya, bagaimana pernah dinasihatkan oleh orang soleh kepada kita:

"Orang yang benar-benar ingin mencari dan mendapatkan Lailatul Qadr, pencariannya sudah pun bermula dalam tempoh sebelum tibanya Ramadhan."

Pencarian yang dimaksudkan bermula sebelum tibanya Ramadhan dapat kita fahami sebagai persediaan ruhaniah. Hati dan ruhani mula dididik untuk lebih menghargai setiap detik peluang amal kebaikan.

Lebih baik lagi, dibuat perencanaan, perancangan apa yang mahu dicapai dalam Ramadhan akan datang.

Mungkin tahun lepas, kita ada menjamu orang yang berbuka puasa dengan air minuman sahaja, mungkin pada kali ini, insya Allah kita akan menjamu mereka dengan sesuatu yang lebih baik.

Ataupun, mungkin tahun lepas, kita sekadar menumpukan pembacaan al-Quran semata-mata tapi tanpa cuba mengambil sedikit inisiatif melihat terjemahannya, insya Allah pada kali ini kita akan lebih menghidupkan penghayatan makna ayat Al-Quran itu dengan asbab mengambil tahu terjemahan, asbabun nuzul (sebab penurunan) dan tafsir mengenainya.

Juga, mungkin pada Ramadhan lalu, kita mampu menamatkan 1 juzuk pembacaan Al-Quran, insya Allah pada tahun ini kita pertahankan jumlah tersebut dan lebih baik lagi dapat ditingkatkan lagi.

Ya lah, mengapa tidak bersedia jika benar-benar diinginkan, dirindui malam tersebut. Malam agung yang sangat istimewa kedudukannya di sisi Allah.

Insya ALLAH, moga ALLAH izinkan kita, ibu bapa dan keluarga kita, serta seluruh umat Nabi Muhammad shollallahu 'alaihi wa sallam untuk bertemu dengan Ramadhan tahun ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...